چرا باید در وبینار شرکت کنیم؟

به گفته اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده، اریک کورب در سال ۱۹۹۸ اصطلاح «وبینار» را به ثبت رساند. از آن زمان به بعد به اصطلاحی تبدیل شده است که برای برگزاری یک کارگاه آنلاین، سخنرانی، ارائه یا کنفرانس برای چندین کاربر به طور همزمان استفاده می‌شود.

اینترنت و شبکه جهانی وب مردم را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند. شبکه‌های اجتماعی به عنوان نقاط ملاقات عمومی و خصوصی با دوستان، خانواده و آشنایان و… عمل می‌کنند. اشتراک‌گذاری محتوای رسانه‌ای مانند تصاویر، موسیقی و ویدیوها آسان است. می‌توانید در حین حرکت به موسیقی در تلفن هوشمند خود گوش دهید، آهنگ‌ها و تصاویر را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید و تجربیات پخش‌زنده خود را منتشر کنید.
دراین بین ویدیو محبوب‌ترین فرمت برای انتقال انواع محتواست.

تنها محدودیتی که در اینجا وجود دارد این است که انتقال پیام با ویدیو به صورت یک طرفه است، فرمتی که از امکانات اینترنت بهره می‌برد تا امکان ارتباط تعاملی فراهم شود، وبینار است.

اقداماتی که برای برگزاری وبینار انجام می‌شوند

برگزارکننده رویداد پس از تعیین روز رویداد و عنوان آن، می‌تواند در پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای مختلف برای ساخت اتاق مجازی اقدام نماید، با ساخت این اتاق و نوشتن عنوان آن سیستم به صورت خودکار یک لینک در اختیار شما قرار می‌دهد. بعد از این مرحله برگزارکننده اقدام به ارسال پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی می‌کند و کاربران در روز و ساعت مشخص شده به کمک این لینک می‌توانند وارد رویداد شوند.

بهتر است به منظور یادآوری، مجددا چند دقیقه قبل از رویداد مجددا برای کاربران لینک اتاق یا وبینار ارسال شود.

ضمنا در صورتی‌که برای شرکت در وبینار از نرم‌افزاری استفاده می‌کنید که نیاز به نصب افزونه یا نرم‌افزار دارد حتما باید قبل از رویداد این مورد را نیز به مخاطبان خود اطلاع دهید.

انجام این کارها معمولا وقت زیادی را از برگزارکننده میگیرد و و ممکن است به دلیل مشغله زیاد نتوانند همه این کارها را به‌موقع انجام دهند، به‌همین دلیل پلتفرم برگزاری وبینار لحظه‌نگار همه این اقدامات را به صورت خودکار انجام می‌دهد. در صورتی‌که بخواهید برای کلاس و وبینار خود هزینه مشخصی را تعیین نمایید می‌توانید برای رویداد خود بلیت تعریف کنید و امکان پرداخت ریالی و دلاری هزینه بلیت برای شرکت‌کنندگان وجود دارد.

شرکت در وبینار چه مزایایی برای شرکت‌کنندگان دارد؟

وبینارها با موضوعات و اهداف مختلفی برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان براساس نیاز یا سلیقه خود در این رویدادها می‌توانند شرکت کنند، اما معمولا وبینارها برای انتقال مفاهیم مفیدی برگزار می‌شوند که باعث افزایش مهارت و دانش افراد در موضوعات مختلف می‌شود.

برخی از وبینارها نیز تبلیغاتی هستند و معمولا معرفی یک برند یا محصول در این وبینارها اتفاق می‌افتد اما شرکت در اینگونه وبینارها نیز بی فایده نیست چراکه معمولا اطلاعات بسیار مفیدی در این رویدادها منتقل می‌شود و شرکت‌کنندگان از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. رویدادهای لایوشاپینگ دقیقا با همین هدف ایجاد شده‌اند و در مطلب جداگانه‌ای به بررسی این نوع از رویدادها خواهیم پرداخت.

الزامات فنی برای شرکت‌کنندگان در وبینار

اولین موردی که برای شرکت در وبینار، ویدیوکنفرانس و کلاس مجازی به آن نیاز دارید استفاده از یک دستگاه با قابلیت اتصال به اینترنت است. البته برخی از نرم‌افزارهای وبینار تنها روی مرورگر دسکتاپ اجرا می‌شوند و با گوشی یا تبلت نم‌یتوانید وارد وبینار شوید بنابراین لازم است قبل از ورد به وبینار این موارد را بررسی کنید.

مورد بعدی دسترسی به اینترنت با پهنای باند و سرعت دانلود و آپلود مناسب است چراکه به هرحال انتقال محتوای ویدیویی نیازمند اینترنت پایدار است.

مواردی که بیان شد طبیعتا پیش‌نیازهای ضروری برای شرکت در وبینار هستند اما برای حضور با کیفیت‌تر و انتقال صوت و تصویر بهتر می‌توانید از وبکم‌های حرفه‌ای و میکروفون‌های جانبی استفاده کنید.

با توجه به اینترنت ناپایدار کشور و استفاده بیشتر افراد از موبایل، پلتفرم لحظه‌نگار برای دسترسی آسان و کم دردسر شرکت‌کنندگان بهینه شده است چراکه نیاز به هیچگونه نرم‌افزار یا افزونه خاصی ندارد و با موبایل، تبلت یا کامپیوتر شخصی و لب‌تاب می‌توانید وارد رویداد شوید و در مورد سرعت اینترنت نیز با توجه به سرعت شما کیفیت تصویر به صورت خودکار تنطیم می‌شود. ضمنا وضعیت اینترنت شما برای خودتان و مدرس دوره قابل مشاهده است.

بررسی مزایا و معایب وبینار برای شرکت‌کنندگان

هرچند میزان استفاده مردم دنیا از وبینار بسیار بیشتر از قبل است اما همچنان وبینارها منتقدان سرسختی دارند که منتطرند با پایان اپیدمی دوباره بتوانند به صورت حضوری در سمینارها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنند در این قسمت برخی مزایای وبینار و تعدادی از دلایل منتقدان برای عدم استفاده از وبینار بیان خواهد شد.

مزایای وبینار برای شرکت‌کنندگان

مهم‌ترین مزیت‌هایی که باعث شده‌اند وبینارها به این سطح از محبوبیت با وجود تمام محدودیت‌های آن برسند به شرح زیر است.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

رفت و آمد در شهرهای بزرگ علاوه بر ترافیک و دردسرهای دیگر، هزینه نسبتا زیادی دارد. علاوه بر این معمولا هزینه دوره‌های آموزشی حضوری بالاتر از وبینار است و در مورد رویدادهای هیبریدی بلیت‌های آنلاین نسبت به بلیت‌های حضوری هزینه کمتری دارد.

  • . رفاه بیشتر و دسترسی سریع‌تر

یکی از تلاش های دائمی بشر افزایش آسودگی و راحتی با استفاده از ابزارهای روز بوده است. چه چیزی بهتر از این است که در یک روز بتوانید در وبینارهایی شرکت کنید که مدرسان آنها در چندین شهر و کشور مختلف حضور دارند؟

  • انعطاف در زمان شرکت در رویدادها

اکثر پلتفرم‌ها امکان ضبط رویداد را برای مدرس و برگزارکننده فراهم می‌کنند، این امکان باعث می‌شود اگر به هر دلیلی شرکت در رویداد به صورت زنده را از دست دادید، هر زمان که فرصت داشتید بتوانید بازپخش رویداد را تماشا کنید. همه وبینارها و لایواستریم های لحظه‌نگار به صورت نامحدود ضبط می‌شوند و در دسترس کاربران قرار دارند.

  • کاهش آلودگی هوا با حذف رفت و آمدهای غیر ضروری

شرکت‌کنندگان یک رویداد حضوری در شهر یا کشوری غیر از محل سکونت خود با توجه به نیازهای حمل و نقل، غذا، اقامت و موارد دیگر به صورت میانگین در هر روز ۱۷۰ کیلوگرم کربن دی اکسید راهی جو زمین می‌کنند. همه ما در مقابل سلامت هوایی که از آن تنفس میکنیم و جهانی که در آن زندگی میکنیم مسئولیم. تحقیقات زیادی ثابت میکند از آغاز دوران پاندمی به دلیل توسعه همین ابزارهای آنلاین روند گرمایش زمین کندتر شده است.

بررسی معایب وبینار برای شرکت‌کنندگان و راه‌حل‌های موجود

با وجود مزایای بیان شده در بالا اما تعدادی از افراد منتقد جدی وبینارها هستند و دلایل مختلفی را بیان می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که پلتفرم‌های وبینار در ابتدای راه هستند و به‌زودی پیشرفت‌های چشمگیری را مشاهده خواهیم کرد.

  • تعامل محدود

نسبت به سمینارهای حضوری میزان تعامل بین شرکت‌کنندگان با یکدیگر و با سخنرانان رویداد کمتر است و امکان تعاملات فیزیکی از آنها سلب می‌شود.

  • اختلالات اینترنت روی کیفیت رویداد تاثیرگزار است

این مورد یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است، به‌خصوص در کشور ما که گاه و بیگاه اختلالاتی در سرعت و پایداری  اینترنت به‌وجود می‌آید. البته سرعت و کیفیت اینترنت برای برگزارکننده اهمیت بیشتری دارد که توصیه می‌شود حتما یک اینترنت ثابت و یک اینترنت همراه با کیفیت به عنوان پشتیبان در اختیار داشته باشند.

  • تیم‌سازی و شبکه‌‌سازی

برخی از سمینارها به ویژه رویدادهای کارآفرینی، یک بخش شبکه‌سازی هم در انتهای رویداد دارند که اهمیت زیادی دارد اما در رویدادهای آنلاین چنین امکانی به سختی امکان‌پذیر است. برخی امکانات نرم‌افزاری مثل ارتباط شرکت‌کنندگان با یکدیگر برای انجام این اتفاق مهم اضافه شده‌اند که البته نیازمند توسعه امکانات بیشتر است.

باتوجه به توضیحات بالا میتوان نتیجه گرفت که برگزاری وبینارها علاوه بر برگزارکنندگان برای شرکت‌کنندگان نیز مزایای بسیار زیادی دارد. باتوجه به گستردگی موضوعات وبینارها، تمامی حوزه‌ها از این پدیده متاثراند. کلاس‌های مجازی و همایش‌های آموزشی و انگیزشی حتی بعد از شرایط اپیدمی نیز به حیات خود ادامه می‌دهند البته ممکن است این رویدادها به صورت حضوری و آنلاین(هیبریدی) برگزار شوند اما بازگشت به شرایط قبل از کرونا چندان منطقی نیست و ما را از مزایای زیادی محروم می‌کند.

در مطلب جداگانه ای در مورد برگزاری وبینار و الزامات آن توضیحات مفصلی ارایه شد، توصیه میکنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید به خصوص اگر قصد برگزاری رویداد را دارید.

همچنین در مورد بروزرسانی مهم پلتفرم وبینار یا اتاق مجازی لحظه نگار نیز این مطلب را مطالعه فرمایید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار