لایوشاپینگ چیست و چه سهمی در صنعت خرده‌فروشی دارد؟

لایوشاپینگ یا Live Streaming Shopping تجربه بسیار جدید و مدرنی از خرید آنلاین در اختیار افراد قرار داده و در مدت زمانی بسیار کوتاه به مهم‌ترین ترند در صنعت خرده‌فروشی تبدیل شده است.
از اولین روزهایی که امکان برقراری ارتباط تصویری در بستر اینترنت ایجاد شد کمتر کسی تصور می‌کرد این تکنولوژی تا این حد در زندگی ما تاثیرگذار باشد.
کلاس آنلاین، برگزاری جلسات، ویدیوکنفرانس و برگزاری وبینار و رویدادهای مجازی و هیبریدی تنها بخشی از کاربردهای پخش‌زنده یا Live Streaming است. در بسیاری از کشورها بیمه‌های آنلاین ایجاد شده‌اند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت خسارت نیست. برای مراجعه به پزشک دیگر نیازی نیست نگران مسافت و رفت و آمد باشید. خرید و فروش در بستر پلتفرم‌های لایو استریم هم نتیجه ورود این تکنولوژی به صنعت خرده‌فروشی است.
در این مطلب در مورد تعریف این تکنولوژی، کاربردهای آن و چگونگی بهره‌مندی از پتانسیل‌های آن صحبت خواهیم کرد.

لایو شاپینگ کدام مشکلات و محدودیت‌ها را رفع کرده است؟

به‌طور کلی برای اینکه میزان تاثیر و ماندگاری یک تکنولوژی را بسنجیم باید به سهولت استفاده و میزان تاثیر آن در انجام راحت‌تر کارها نگاه کنیم. خرید آنلاین فرآیند مشاهده، مقایسه و خرید را تسهیل کرد و همچنان در حال رشد است. اما محدودیت‌هایی هم دارد. اینکه به‌خصوص در مارکت‌پلیس‌هایی مثل آمازون، دیجی‌کالا و… شما با فروشنده در ارتباط نیستید. پیام‌هایی که برای فروشنده ارسال می‌کنید معلوم نیست کی پاسخ داده شود و معمولا تصاویر و ویدویوهایی که از محصول میبینید با آنچه درب منزل دریافت می‌کنید متفاوت است.
لایوشاپینگ در واقع پاسخی است به این محدودیت‌ها، ایجاد ارتباط تصویری و بدون واسطه بین خریدار و فروشنده اولین کارکرد این تکنولوژی نوظهور است.

چه کسانی می‌توانند محتوای لایو برگزار کنند؟

تمامی کسانی که مهارت صحبت کردن و ارتباط گرفتن با مخاطبین را داشته باشد و بتواند نماینده خوبی برای برند شما باشد، توانایی برگزاری محتوای لایو برای لایو شاپینگ را خواهند داشت. معمولا در کسب‌وکارهای مختلف مدیران بازاریابی، اینفلوئنسرها یا رهبران کلیدی افکار (KOL) برگزار کننده هستند. اما برای رویدادهای بزرگ، مدیر برگزاری رویداد به همراه یک اینفلوئنسر، محصول یا خدمات را معرفی کرده و به شکل زنده نحوه استفاده از آن را توضیح می‌دهند و اگر قابل استفاده باشد، تست لایو انجام خواهند داد.
هرچند می‌توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه‌ای شخصا این‌کار را انجام دهید. برای ساده‌تر شدن برگزاری هم می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

مزایا و کاربردهای لایو شاپینگ

اولین مزیتی که در لایوشاپینگ به چشم میخورد، امکان ارتباط آسان‌تر بین فروشنده و خریداد است. هرچقدر این ارتباط بهتر و ساده‌تر باشد بدون شک باعث افزایش احتمال خرید می‌شود.
مورد بعدی این است که در لایوشاپینگ خاطره‌ای بسیار ماندگار از شما و محصولاتتان در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

از دیگر کاربردهای لایپوشاپینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف خرید آنلاین نیازی نیست برای عکاسی حرفه‌ای از محصولات هزینه کنید، در فضای لایو محصول شما از هر زاویه‌ای قابل نمایش بوده و بهتر از صدها عکس است.
  • طبق آمارها نرخ مشارکت یا Engagement Rate در لایوشاپینگ ۵۰ درصد است، رسیدن به این عدد برای مارکترها با ابزارهای دیگر یک رویاست!
  • برای لانچ محصول و اجرای کمپین‌های فروش یکی از بهترین ابزارها برگزاری لایواستریم است.
  • ایجاد حس فوریت برای خرید یا حس ترس از دست دادن چیزی (تکنیک FOMO)، حالتی است که مشتری یا مصرف کننده را ترغیب به خرید می‌کند تا مبادا از بقیه عقب نماند یا چیز مهمی را از دست ندهد. این کار با تکنیک‌های مختلف و حتی پیچیده در خرید و فروش آنلاین انجام می‌پذیرد اما با لایو شاپینگ این کار خیلی ساده‌تر و حتی می‌توان گفت اتوماتیک انجام می‌شود. در لایو شاپینگ هر یک از مخاطبین می‌بینند که مابقی افراد در لایو در حال خرید کردن از محصول یا استفاده از خدمات برند مربوطه هستند و بنابراین ترغیب به خرید می‌شوند. از طرفی گاهی اوقات تخفیف محصولات فقط تا زمانی که لایو باشد باقی می‌ماند بنابراین حس ترس از دست دادن یک تخفیف مناسب باعث ترغیب سریع و فوری مخاطب نسبت به خرید می‌گردد.

برای برگزاری لایو شاپینگ به چه امکانات و تجهیزات نیاز داریم؟

انتخاب امکانات به استراتژی و روشی که برای برگزاری لایواستریم انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. می‌توانید به‌صورت ساده تنها با یک موبایل یا لپ‌تاپ و با یک میکروفون، رویداد را برگزار کنید.
همچنین برای برگزاری حرفه‌ای‌تر رویداد می‌توانید از اینفلوئنسرها و فروشندگان حرفه‌ای و سرشناس کمک بگیرید. در مورد دکور و تجهیزات نکات مختلفی وجود دارد اما درکل چالش خاصی به حساب نمی آید.
با ارائه تخفیف‌های مناسب در مدت زمان برگزاری لایو، مخاطبان را به خرید بیشتر ترغیب کنید.

لایو شاپینگ چه سهمی از صنعت خرده فروشی را دارد و چه جایگاهی کسب کرده است؟

آمارها نشان‌دهنده رشد سریع و اثربخشی زیاد لایوشاپینگ در برندینگ و فروش محصولات است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ در آمریکا بیش از ۱۴% مردم علاقه‌مند به لایو شاپینگ بوده‌اند و این میزان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۷۰% می‌رسد!

البته این آمار بین بازارهای مختلف جهانی متغیر است به عنوان مثال در برزیل، مصرف کنندگان اعلام کردند بیش از ۸۸% آنها قصد شرکت در خرید لایو دارند اما در چین ۳۰% مردم در حال حاضر شرکت می‌کنند. اما به هرحال رشد بسیار زیادی در تمامی کشورها مشاهده می‌شود.

برای اینکه بیشتر با سهم لایو شاپینگ در صنعت خرده فروشی آشنا شوید توجه شما را به چند مورد از آمار و ارقام رسمی و معتبر جلب می‌کنیم:

  • بازار لایو استریم در آمریکا تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید که در سال ۲۰۲۱ این رقم ۱۱ میلیارد دلار بوده و تقریبا رشد ۳ برابری را تجربه خواهد کرد. به عبارتی معادل ۳٫۳% کل خرید و فروش‌های آنلاین یا اینترنتی را در صنعت خرده فروشی به خود اختصاص خواهد داد.
  • بازار فروش لایو استریم در چین از میزان ۳ میلیارد دلار به ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده که سهم ۲۰% صنعت خرده فروشی آن را نشان می‌دهد. رقمی خیره کننده است.
  • بد نیست بدانید که لایو شاپینگ در صنایع خرده فروشی پوشاک و مد، ۳۶% کل لایو استریم ها را به خود اختصاص می‌دهند. پس از آن صنعت مد و زیبایی با ۸%، غذاهای تازه با ۷%، قطعات الکترونیکی مصرفی با ۵%، دکور منزل و مبلمان با ۴% و صنعت خودرو با ۱% بیشترین سهم بازار را در فروش لایو دارند.
  • یوتیوب در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم اجرای لایو شاپینگ در بین صنایع خرده فروشی است به نحوی که تا انتهای سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰% کل کسب‌وکارها از این پلتفرم استفاده می‌کرده‌اند. پس از آن اینستاگرام لایو و فیسبوک لایو به ترتیب با ۲۹٫۲ و ۲۸٫۹% قرار دارند.
  • همانطور که مطالعه کردید، مزایا و کاربردهای زیادی برای لایو شاپینگ بیان کردیم اما بد نیست بدانید که در بین صنایع خرده فروشی، مهم‌ترین دلیل استفاده از این نوع رویدادهای آنلاین، در بین ۷۷% کسب‌وکارها، برقراری ارتباط عمیق‌تر و بهتر با مشتریان و مخاطبین بازار هدف است. پس از آن با اهداف دسترس پذیرتر ساختن ویدیوها، حس بهتر ایجاد کردن موقع خرید آنلاین، تعامل داشتن بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و افزایش نرخ تبدیل به اجرای خرید زنده یا لایو، به این سمت کشیده شده‌اند.
  • در طول دوران کرونا سهم لایو شاپینگ در صنایع خرده فروشی تا ۷۶% در سطح جهانی افزایش پیدا کرد که این میزان به تفکیک برای اروپا معادل ۸۶%، برای خاورمیانه ۷۶% و برای آمریکای شمالی نیز ۶۸% بود.

بنابراین همانطور که می‌بینید، لایو شاپینگ روز به روز در بین صنایع خرده فروشی محبوبیت بیشتری کسب می‌کند و مخاطبین هدف هر کدام از صنایع خرده فروشی نیز نسبت به آن واکنش‌های مثبت بیشتری از خودشان نشان می‌دهند.

جمع بندی مطالب

با توجه به مطالبی که بیان کردیم و آمارهایی که بررسی کردیم، فرمت‌های جدیدی از ویدیو در حال گسترش هستند که شناخت آنها می‌تواند مفید باشد. استفاده از تکنولوژی‌های جدید نه تنها برای کسب و کارها درآمد بیشتری به همراه دارد، برای مخاطبان نیز راحتی و آسایش بیشتری فراهم می‌کند.
اگرچه در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی بیشترین سهم را در لایوشاپینگ در اختیار دارند اما محدودیت‌های زیادی هم برای برگزارکننده به همراه دارند. برای ثبت‌نام شرکت‌کنندگان و ایجاد یک فرم با سوالات مرتبط و دریافت فیدبک شرکت‌کنندگان نیاز به استفاده از یک پلتفرم اختصاصی برگزاری لایو دارید که در این مورد می‌توانید رویداد خود را در لحظه‌نگار تعریف کنید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار