رویداد هیبریدی چیست و چه مزایایی دارد؟

به دنبال پیشرفت تکنولوژی و گسترش سرویس‌ها و پلتفرم‌های برگزاری رویداد آنلاین و البته به دلیل شرایط پاندمی کرونا در جهان، رویدادهای آنلاین در ۲ سال گذشته گسترش پیدا کردند و تقریبا هر نوع رویدادی در جهان به‌صورت آنلاین و مجازی برگزاری می‌شد. از جلسات تیمی در شرکت‌ها گرفته تا دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه!
اما امروز که تاحدودی شرایط درحال عادی شدن است و از شدت بیماری و ترس از بیماری کاسته شده چه آینده‌ای را باید برای رویدادهای مختلف متصور شویم.
نگاه واقع‌بینانه به تجربه این دو سال برگزاری رویدادهای آنلاین به ما نشان می‌دهد که در آینده باید منتظر چه تغییراتی باشیم. رویدادهای آنلاین تاثیرات بسیار مفیدی در سلامت انسان و محیط زیست داشته‌اند و در مجموع سطح رفاه مردم را افزایش داده‌اند و لازم نیست برای شرکت در رویدادهای مختلف نگران فاصله خود تا شهر و محل برگزاری رویداد باشند.
از طرفی یکی از اصلی‌ترین انتقادات به برگزاری رویداد آنلاین بخش شبکه‌سازی است که به هرحال در رویدادهای حضوری با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.
با این وجود منطقی‌ترین راه، برگزاری رویداد هیبریدی است که حق انتخاب را به بییننده رویداد می‌دهد و هر کسی می‌تواند انتخاب کند که در هر رویداد به‌صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنند.

رویداد هیبریدی چیست؟

یک سمینار، نمایشگاه، کنفرانس و یا کنسرت در صورتی که برای مخاطب حضوری و آنلاین قابل استفاده باشد، رویداد هیبریدی محسوب می‌شود.
در واقع رویداد هیبریدی یک رویداد است که دو نوع تجربه متفاوت را برای بینندگان ایجاد می‌کند.
پلتفرم‌های مختلفی در حال توسعه امکانات منحصر به فرد برای این دسته از رویدادها هستند هرچند در ابتدای مسیر هستیم و امکانات زیادی باید در اختیار شرکت‌کننده آنلاین قرار بگیرد که تجربه‌ای مشابه و حتی بهتر از شرکت‌کننده حضوری داشته باشد.
مفهوم رویداد هیبریدی چندان هم جدید نیست. مسابقات ورزشی، فستیوال‌ها و کنسرت‌هایی که پخش زنده تلویزیونی داشتند، اولین تجربه بشر از حضور در رویدادهای مهم از راه دور به حساب می‌آید.
هرچند رویداد هیبریدی مدنظر ما تفاوت‌های زیادی با این مثال دارند اما به هرحال در مفهوم یکسان هستند و یکی از نتایجی که از این مثال میگیریم این است که تقاضای این رویدادها همواره وجود داشته و با دوران کرونا ایجاد نشده که با از بین رفتن آن از بین برود.

مهم‌ترین مزایای رویدادهای هیبریدی

تا به اینجا تا حدودی در مورد مزایای رویدادهای هیبریدی صحبت کردیم، در این قسمت تعدادی از مهم‌ترین دلایل اهمیت رویدادهای هیبریدی را بیان می‌کنیم.
توجه به این ضرورت‌ها باعث می‌شود سختی‌های برگزاری یک رویداد به صورت آنلاین و حضوری را بپذیریم چراکه به هرحل برگزاری این رویدادها پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به رویدادهای آنلاین و حضوری دارند.

۱. شبکه سازی موثرتر در بخش حضوری

افراد زیادی هستند که اصلی‌ترین هدفشان بری شرکت در رویداد، شبکه‌سازی است. برگزاری رویداد هیبریدی این فرصت را برای این افراد ایجاد می‌کند که با حضور در رویداد بتوانند با افراد دیگر آشنا شوند و ارتباطات خود را گشترش دهند.

۲. تاثیرات مثبت محیط‌زیستی

اگرچه برگزاری رویداد هیبریدی به‌ اندازه رویدادهای آنلاین، سبز نیستند اما به هرحال از رویدادهای حضوری وضعیت بهتری دارند. بنابراین اگر به‌هر دلیل نمی‌توانید رویداد خود را کاملا آنلاین برگزار کنید حداقل می‌توانید با برگزاری رویداد به‌صورت هیبریدی آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کنید.

۳. ایجاد حس مثبت با دادن حق انتخاب به شرکت‌کنندگان

اینکه شرکت‌کنندگان رویداد خودشان نحوه حضور در رویداد را انتخاب کنند، بدون شک احساس بهتری را در آنها ایجاد می‌کند.
همچنین اگر شرکت‌کننده‌ای قصد شرکت در رویداد به‌صورت حضوری را داشته باشد اما به‌هر دلیل نتواند در رویداد حاضر شود، با حضور در رویداد به‌صورت مجازی هیچ چیزی را از دست نخواهد داد.

۴. ایجاد فضای بیشتر برای درآمدزایی

رویدادهای آنلاین و حضوری هرکدام امکانات خاص خود را برای درآمدزایی دراختیار دارند. در رویداد آنلاین، پخش کلیپ اسپانسرها، درج زیرنویس برای هر اسپانسر و روش‌های دیگر امکان درآمدزایی را برای برگزارکننده فراهم می‌کنند.
در رویداد حضوری هم اجاره فضاهای فیزیکی در محوطه رویداد یکی از رایج‌ترین روش‌های درآمدزایی است.
در نهایت یک رویداد هیبریدی همه این ابزارها را یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن آخر

درصورتی که در مورد رویدادهای هیبریدی همچنان سوال و ابهامی دارید، می‌توانید از طریق ارتباط با پشتیبانی یا درخواست دمو با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا باتوجه به هدف شما از برگزاری رویداد، بودجه و امکاناتی که در اختیار دارید بهترین نوع رویدادی که می‌توانید برگزار کنید را به شما پیشنهاد کنیم.
باتوجه به اینکه لحظه‌نگار اولین برگزارکننده رویدادهای هیبریدی در ایران بوده، تجربه بسیار زیاد و ارزشمندی در این زمینه کسب کرده‌است و باعث افتخار ماست که این تجربه را با شما در میان بگذاریم.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار