برگزاری وبینار چه مزیت‌هایی دارد؟

وبینار به دوره‌ها و سمینارهای بر بستر وب گفته می‌شود که در حال حاضر به شدت مرسوم بوده و مزایای متعددی دارد.

حتما بارها درباره Webinar مطالبی شنیده‌اید و این واژه به‌ گوشتان آشنا است. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری جلسه‌ها و سمینارهای آموزشی نیز دستخوش تحولات عظیمی بوده‌اند، ما امروز در این مقاله برایتان درباره وبینار آنلاین و کلیه‌ی مزیت‌هایی که دارد، خواهیم گفت، توصیه می‌‌کنیم که مطالعه این مطلب را از دست نداده و تا پایان همراه ما باشید.

وبینار چیست؟

کلمه وبینار webinar درواقع از عبارت Web-based seminar  گرفته شده است و معنای فارسی آن معادل کلاس، دوره و یا رویدادی آموزشی است که در بستر اینترنت و به صورت آنلاین برگزاری می‌شود. این قبیل از جلسات و سمینارها کاملا آنلاین و به صورت پخش زنده هستند.
سمینار اینترنتی در ایران نیز به شدت طرفدار داشته و مرسوم است. این قبیل از کلاس‌های آموزشی که به صورت دوره‌های وبینار برگزار می‌شوند به دلیل شیوع بیماری کرونا نیز به شدت مورد استقبال واقع شده‌اند.
جالب است بدانید که در دوره‌های وبینار رایگان یا غیر رایگان کلیه مباحثی که در کارآگاه‌های حضوری و آموزشی تدریس می‌شوند، با دقت و جزییات ویژه مورد آموزش قرار می‌گیرند. حال که با مفهوم دوره‌های وبینار یا سمینار آنلاین آشنا شده‌اید، لازم می‌دانیم که مزایای این قبیل از سمینار و وبینارهای آنلاین و رایگان را برایتان شرح بدهیم.

بررسی مزیت برگزاری وبینار

برگزاری سمینارهای آنلاین و انواع وبینارها امروزه برای افراد بسیار مفید و سودمند بوده و دلیل این مسئله مزیت‌های منحصر به فرد این جلسات آموزشی است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین مزایای وبینار آنلاین محسوب می‌شوند، این موارد عبارت‌اند از:

برگزاری به شیوه آسان

برگزاری سمینار و وبینار آنلاین به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شده و تنها نیازمند اتصال به اینترنت و آنلاین بودن است. به راحتی می‌توان به واسطه وبینارها در سرتاسر جهان کلاس‌های مجازی و سمینار برگزار کرد.

تاثیر مثبت در تبلیغ برند شرکت یا موسسه

توجه داشته باشید که با برگزاری وبینار آنلاین رایگان می‌توانید به صورت کاملا رسمی و دقیق برند موسسه و شرکت خود را معرفی کنید. جالب است بدانید که برگزاری سمینارهای آنلاین یکی از موثرترین روش‌های ممکن برای تبلیغات و جذب مشتری است.
براساس آمارهای گرفته شده ۷۴ درصد از وبینارهایی که به صورت رایگان و یا حتی غیر رایگان برگزار شده‌اند، تاثیر بسزایی در تبلیغات و برندینگ داشته و مشتریان و کاربران بسیاری جذب آن‌ها شده‌اند.

تاثیر وبینار بر افزایش اعتبار

بدون شک تمامی کسب و کارها علاقه‌مند به پیشرفت و دستیابی به موفقیت‌های روزافزون هستند، یکی از راهکارهاب مناسبی که موجب افزایش پیشرفت و موفقیت کسب و کارها می‌شود، داشتن اعتبار است.
اما راهکار مناسب برای افزایش اعتبار چیست؟ توجه داشته باشید که با برگزاری یک وبینار و سمینار اینترنتی شما می‌توانید کاربران را از ایده‌های منحصر به فردی که دارید، آگاه کرده و با یک همفکری دقیق در سمینار اعتبار خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید.

امکان افزایش آگاهی از نام تجاری

اگر می‌خواهید در ذهن کاربران و متقاضیان خود نفوذ کرده و برای همیشه مانا باشید، برگزاری وبینارهای رایگان گزینه‌ای بسیار موثر است. این مسئله موجب معرفی نام تجاری شما می‌شود.
شما به واسطه تبلیغات می‌توانید وبینارهای آنلاین و رایگان خود را به جوامع مختلف معرفی کرده و سپس از این طریق برای رشد نام تجاری و جذب متقاضی تلاش موفقیت آمیزی داشته باشید.

امکان جذب تعداد زیادی از مشتریان

اگر تصمیم به برگزاری کلا‌س‌های حضوری و جلسه‌های سمینار حضوری بگیرید، به نظر شما چند نفر امکان حضور در این جلسه و سمینار را دارند؟
بدون شک تعداد افرادی که امکان شرکت در سمینار شما را دارند، با ظرفیت سالنی که در نظر گرفته‌اید ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال اگر ظرفیت سالن مدنظرتان ۳۰ نفر ظرفیت داشته باشد، آیا ۵۰ نفر می‌توانند در این کنفرانس شرکت کنند؟
مسلما جواب شما منفی است. در برگزاری وبینارها محدودیت شرکت کننده نداریم. بدون در نظر گرفتن سقف و تعداد می‌توانید افرادی را به سمینار آنلاین خود دعوت کرده و آن‌ها را پذیرش کنید.
لازم به ذکر است که برای برگزاری وبینار محدود به جغرافیا نیز نخواهید بود.به عنوان مثال اگر یک وبینار آنلاین را در تهران برگزار می‌کنید، اشخاصی می‌توانند از تبریز و یا حتی اهواز در این جلسه شرکت داشته باشند. بنابراین برگزاری سمینارهای اینترنتی مفهوم مرزهای جغرافیایی و مسافت را نیز از میان برداشته است.

بهبود بخشیدن رتبه‌بندی موتورهای جستجو

از دیگر مزیت‌های مهم و منحصر به فرد برگزاری وبینارهای اینترنتی این است که موجب بهبود رتبه‌بندی‌ موتورهای جستجو می‌شوند. لازم به ذکر است که رتبه‌‌بندی یکی از تاکتیک‌های ویژه seo   بوده و شرکت‌های مشابه گوگل توجه زیادی نسبت به برگزاری این قبیل از ویدئو کنفرانس‌های آنلاین دارند و در بستر آن‌ها به آسانی می‌توانید تولید محتوای الکترونیکی داشته باشید.
براساس گزارش‌هایی که اخیراً از آمارهای گرفته شده به دست آمده است، یک وبینار آنلاین ۶۰ دقیقه‌ای پس از برگزاری قابلیت تبدیل به ۱۰ کلیپ ویدئویی را دارد و این ویدئوها نیز در بستر سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک می‌توانند برایتان مفید و ثمربخش باشند‌. شما با توجه به لینک دهی و روش‌های نوینی که در این زمینه وجود دارند، می‌توانید کاربران بیشتری را به سمت وبینارهای آنلاین خود جذب کنید‌.

تاثیرگذار بودن دستاوردهای کاربران از وبینارها

تصور کنید که قصد شرکت در یک کنفراس و سمینار حضوری را گرفته‌اید و این برنامه در روز جمعه اجرا می‌شود. آخر هفته خود را باید برای شرکت در این سمینار در نظر گرفته و پس از مدت زیادی وقت صرف کردن در ترافیک، با نهایت خستگی و پریشانی در سمینار حاضر شوید.
حال در نظر بگیرید که با خیالی آسوده در بستر اینترنت، جلسه وبینار آنلاین برگزار شود. در کدام روش آسودگی خاطر شما بیشتر است؟ بدون شک دستاوردهای شما و مفاهیم آموزشی که در بستر سمینار اینترنتی کسب می‌کنید، بیشتر بوده و به راحتی قادر به نت‌برداری و ایده‌پردازی خواهید بود.

ارائه محصولات جدید

از دیگر مزیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد در برگزاری وبیناره این است که قادر به ابداع محصولات جدید در این بستر خواهید بود. به عنوان مثال شما با برگزاری کنفرانس‌های انلاین قادر به ایجاد فرصت‌های زیر خواهید بود، این فرصت‌ها عبارت‌اند از:

  • ارائه یک محصول و یا خدمات در وبینار آنلاین و اینترنتی
  • برگزاری جلسه توجیهی برای محصول
  • معرفی برند و ایجاد فرصت جهت معرفی محصولات و افزایش اعتبار و قدرت کسب و کار
  • برگزاری وبینارهای دنباله‌دار

صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛

آیا از هزینه اجاره سالن‌های کنفرانس اطلاعی دارید؟ کافی است یک چک لیست از هزینه‌های برگزاری سمینار حضوری تهیه کنید. در این چک لیست کلیه هزینه‌ها از جمله اجاره سالن، پذیرایی و سایر موارد مهم دیگر را یادداشت کنید.
با توجه به موارد نوشته شده، آیا به نظر شما برگزاری سمینار حضوری به صرفه است؟ با برگزاری سمینار آنلاین هم در هزینه‌های خود صرفه‌‌جویی کرده و هم در هزینه‌هایی که شرکت‌کننده‌گان باید پرداخت کنند.

امکان ضبط برنامه‌های آنلاین

زمانی که وبینار برگزار می‌کنید، امکان ضبط جلسات آنلاین را داشته و حتی پس از اتمام جلسه آنلاین می‌توانید تجربیات و آموزش‌های ضبط شده در وبینار را به صورت آنلاین به فروش برسانید.

شرکت در وبینار بدون نیاز به نصب افزونه و نرم‌افزار

برخی از افراد زمانی‌که نامی از وبینار به میان می‌آید، دچار اضطراب و استرس می‌شوند.این افراد معمولا براین تصور هستند که برای شرکت در این سمینارها نیازمند به ابزارهای خاصی هستند.
در پلتفرم اتاق مجازی یا وبینار لحظه‌نگار نه تنها بیننده‌های وبینار نیازی به نصب افزونه و نرم‌افزار خاصی ندارند، بلکه برگزارکننده و مدرسین وبینار هم نیازی به نصب این موارد ندارند.

حال‌که با مزیت‌های برگزاری وبینار آشنا شده‌اید، لازم می‌دانیم که برخی از سوالاتی که افراد در زمینه برگزاری وبینار و یا شرکت در آن دارند، پاسخ بدهیم.

آیا با اینترنت ایران قادر به شرکت در وبینار آنلاین خواهیم بود؟

بله، با اینترنت ایران نیز می‌توان در کنفرانس و وبینارهای بین المللی متعددی شرکت داشت و جالب است بدانید که تمامی رویدادهایی که در پلتفرم لحظه‌نگار برگزار می‌شوند، ضبط شده و فایل ویدیویی رویداد در همان لینک برگزاری وبینار موجود است.

به واسطه چه دستگاه‌هایی می‌توان در سمینار آنلاین شرکت کرد؟

به منظور مشارکت در وبینارهای آنلاین نیازمند ابزار خاصی نبوده و به وسیله هر سیستم عامل کامپیوتری، تبلت، گوشی موبایل و… می‌توانید در این جلسات شرکت داشته باشید.

آیا وبینار باید حتما به صورت لایو و زنده باشد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم خیر، وبینارهای آنلاین به دو دسته وبینار لایو و وبینار از پیش ضبط شده تقسیم بندی می‌شوند. توجه داشته‌ باشید که با شرکت در وبینارهای آنلاین از پیش ضبط شده امکان مشارکت در گفتگو و پرسش و پاسخ را نخواهید داشت.

ملزومات ضروری برای برگزاری وبینار چیست‌؟

موارد زیر از جمله مهم‌ترین ملزومات برای برگزاری وبینارهای محسوب می‌شوند، این موارد عبارت‌اند از:

  • پلتفرم وبینار
  • دوربین مناسب
  • میکروفن
  • ارتباط اینترنتی پرسرعت

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به شرح مفصل برایتان درباره وبینار گفته و در ابتدا مفهوم وبینار را تعریف کردیم. سپس به بررسی‌های مزیت برگزاری وبینار رایگان پرداخته و هرآنچه که لازم بود در این زمینه بدانید ارائه دادیم.
اگر قصد برگزاری سمینار آنلاین را داشته و یا حتی تمایل به شرکت در این قبیل از وبینارهای اینترنتی و آنلاین را داشته باشید، با آگاهی کامل در این زمینه می‌توانید اقدام کنید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار