مزیت‌های سرویس اتاق‌مجازی لحظه‌نگار نسبت به سایرین چیست؟

در دنیای امروز ابزارهای آنلاین، اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارند. استفاده صحیح از پتانسل این ابزارها می‌تواند باعث راحتی بیشتر برای کاربران و درآمد بیشتر و رشد سریع‌تر برای کسب و کارها شود.
برگزاری رویدادها، جلسات و وبینارها به‌صورت آنلاین یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژی در دنیای امروز است. اگرچه همه‌گیری کرونا باعث شد استفاده از این ابزارها به سرعت افزایش پیدا کند اما ایجاد پلتفرم‌های مختلف و استقبال کاربران از رویدادهای آنلاین مربوط به سال‌ها قبل از کروناست.
در ایران نیز باتوجه به ترندهای جهانی در سال ۱۳۹۵ لحظه‌نگار تاسیس شد و زمینه‌های لازم برای برگزاری اولین رویدادهای آنلاین در ایران را فراهم کرد.
در حال حاضر سرویس‌های مختلفی در کشور در حال ارائه خدمات به کاربران هستند که بیشتر آنها در یکی دو سال گذشته شروع به کار کرده‌اند. در این مطلب مهم‌ترین امکاناتی که یک سرویس استاندارد باید داشته باشد را نام می‌بریم و این امکانات را در سرویس لحظه‌نگار و سرویس‌های مشابه مقایسه خواهیم کرد.

تعامل مدرس با کاربران

در تمام دنیا دو پلتفرم شناخته شده برای برگزاری وبینار وجود دارد که اکثر شرکت‌ها از همین دو سرویس استفاده می‌کنند. بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت پلتفرم‌های استانداردی هستند که به شکل‌های مختلف برای برگزاری وبینار و کلاس آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سرویس اتاق مجازی لحظه‌نگار در واقع نسخه شخصی‌سازی شده بیگ بلو باتن است که در این مطلب به صورت کامل مزایای آن‌را توضیح دادیم.
سایر شرکت‌های ایرانی هم بر بستر این دو سرویس بین‌المللی پیاده‌سازی شده‌اند به‌جز سرویس اسکای‌روم که به صورت بومی ایجاد شده و رابط کاربری آن به صورت کامل براساس ادوبی کانکت طراحی و پیاده‌سازی شده است.
در مورد امکانات تعاملی این سرویس‌ها مهم‌ترین نکته امکانات بیشتر و طراحی زیباتر بیگ بلو باتن است که تیم لحظه‌نگار براساس آخرین نسخه، این امکانات را پیاده‌سازی کرده است.
امکاناتی مثل اشتراک‌گذاری هم‌زمان صدا و تصویر کاربران در تمامی سرویس‌ها وجود دارد، تنها تفاوت بین سرویس‌ها در تعداد وبکم‌های روشن است. مثلا اسکای‌روم تا ۴ وبکم هم‌زمان را پشتیبانی می‌کند و  در مورد سایر سرویس‌ها این عدد معمولا بین ۳ تا ۴ وبکم و میکروفون روشن هم‌زمان است.
اما در پلتفرم لحظه‌نگار شما می‌توانید تا ۱۲ وبکم همزمان داشته باشید و افراد بیشتری به صورت تصویری باهم تبادل نظر داشته باشند.
تعداد وبکم همزمان اگرچه برای ایجاد تعامل ضرورت دارد اما ویژگی‌های دیگری هم برای ایجاد تعامل بیشتر بین مدرس و شرکت‌کنندگان لازم است. امکان چت خصوصی با مدرس و بقیه شرکت‌کنندگان و همچنین شرکت در نظرسنجی‌های عمومی و محرمانه از جمله امکانات مهمی هستند که در پلتفرم لحظه‌نگار قابل استفاده هستند.

امکان ضبط و بازپخش جلسات

مخاطبان کلاس آنلاین و وبینار، برای یادگیری تمام مطالب رویداد تنها به زمان رویداد محدود نیستند و هر زمان که مایل باشند می‌توانند مجددا ویدیوی کلاس را ببینند. دیدن چندباره قسمت‌های مهم یک رویداد آنلاین به‌نظر من مهم‌ترین ویژگی برگزاری کلاس آنلاین است.
بااینکه این ویژگی تاحد زیادی بدیهی به‌نظر می‌رسد اما به دلیل پیچیدگی‌های فنی و نیاز به فضای ذخیره‌سازی گسترده و هزینه‌های بسیار زیاد آن، بعضی از پلتفرم‌های برگزاری کلاس آنلاین این ویژگی مهم را ارائه نمی‌کنند و رویدادهایی که با استفاده از این پلتفرم‌ها برگزار می‌شوند امکان مشاهده بازپخش رویداد را ندارند.
اسکای‌روم از جمله پلتفرم‌هایی است که امکان ذخیره‌سازی رویداد و مشاهده بازپخش را ندارد. بنابراین درصورتی که به این ویژگی نیاز دارید و یا قصد دارید از بازپخش رویداد خود کسب درآمد کنید، از اسکای‌روم و پلتفرم‌های مشابه نمی‌توانید استفاده کنید. بسیاری از پلتفرم‌های خارجی هم فاقد این ویژگی هستند از جمله گوگل‌میت و زوم. اگرچه پلتفرم‌های دیگر هم باتوجه به دریافت مبالغ دلاری برای ذخیره‌سازی محتوای رویداد برای کابران ایرانی چندان توجیه اقتصادی ندارند.
پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین و پخش‌‌زنده لحظه‌نگار برای تمامی برگزارکنندگان، امکان ذخیره رویداد را فراهم می‌کند.
در مورد تعریف بلیت بر روی بازپخش رویدادها، در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

تعداد بینندگان هم‌زمان چندین برابر گنجایش بزرگ‌ترین سالن‌های همایش کشور!

قبل از پرداختن به این موضوع لازم است یک موضوع فنی را به‌صورت مختصر، بیان کنیم. تعداد کاربران هم‌زمان یک رویداد لایو چندین برابر تعداد شرکت‌کنندگان اتاق‌مجازی است. دلیل این موضوع این است که در اتاق مجازی، افراد از طریق میکروفون و وبکم باهم در ارتباط هستند اما پخش‌زنده این امکانات را ندارد و عملا یک ارتباط یک‌طرفه است. پیچیدگی زیادی در این بین وجود دارد که قصد پرداختن به‌ آن‌ها را نداریم.
معمولا تعداد شرکت‌کنندگان در وبینار، بیش‌تر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر نمی‌تواند باشد در حالی‌که در پخش‌زنده هزاران نفر به‌صورت همزمان می‌توانند در لایو حضور داشته باشند.
این محدودیت در اکثر پلتفرم‌های برگزاری کلاس آنلاین وجود دارد. البته در این مورد اسکای‌روم تا حداکثر ۲۰۰۰ کاربر را میزبانی می‌کند که در این حالت هزینه برگزاری رویداد بسیار افزایش پیدا می‌کند.
راه‌حل منحصر به‌فرد لحظه‌نگار، اتصال اتاق مجازی به پخش‌زنده است، برای استفاده از این قابلیت باید در کلاس آنلاین گزینه شروع استریم را فعال کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا ۱۰هزار نفر و بیشتر به‌صورت هم‌زمان، رویداد شما را تماشا کنند و از طریق چت‌باکس با شما در ارتباط باشند. ضمنا با فعال‌سازی بسته استاندارد و سازمانی، می‌توانید از این ویژگی بهره‌مند شوید که از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از پلتفرم‌های دیگر است.

قابلیت ثبت‌نام و فروش بلیت

شاید در سال‌های گذشته تنها هدف افراد برای برگزاری رویدادهای آنلاین و وبینار، بازاریابی و معرفی خدمات بود. به‌مرور آموزشگاه‌ها نیز کلاس‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کردند و این روزها در سراسر جهان یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری رویدادهای آنلاین، درآمدزایی است.
چه برای بازاریابی بخواهید رویداد رایگان برگزار کنید و یا قصد درآمدزایی داشته باشید، باید بتوانید فرم ثبت‌نام تعریف کنید و بتوانید بلیت‌فروشی داشته باشید.
تعدادی از پلتفرم‌های خارجی این قابلیت‌هارا ندارند و آنهایی که دارند هم، برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست.
در بین پلتفرم‌های ایرانی اسکای‌روم به کلی امکان ثبت‌نام و بلیت‌فروشی را ندارد. ایوند برای ساخت لندینگ رویداد و فرم ثبت‌نام امکانات مناسبی ارائه می‌کند اما برای برگزاری رویداد باید از سایر پلتفرم‌ها استفاده کنید.
در پلتفرم لحظه‌نگار به‌راحتی می‌توانید برای رویدادهای خود بلیت اختصاصی تعریف کنید. در صورتی که نیاز دارید اطلاعات خاصی از مخاطبان رویداد خود داشته باشید به کمک ویژگی فرم‌ساز، می‌توانید یک فرم ثبت‌نام اختصاصی ایجاد کنید و بعد از رویداد هم یک گزارش کامل از شرکت‌کننده‌های رویداد به همراه اطلاعات وارد شده در فرم ثبت‌نام دریافت کنید.

کلام آخر

دنیای امروز به‌سرعت به سمت دیجیتالیزیشن حرکت می‌کند و طبیعتا اگر نتوانیم گام‌های خودمان را با سرعت حرکت بازار و مخاطبان خود هماهنگ نکنیم، به‌ناچار با ریزش مخاطب مواجه می‌شویم و فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم.
برگزاری وبینار یکی از فرصت‌های جذاب دنیای امروز است که برای اهداف مختلف، کاربرد دارد. علاوه‌بر اینها به‌هرحال تولید محتوای جذاب و حرفه‌ای به هر شکل و فرمتی که باشد راه خود را به سمت مخاطب باز می‌کند.
موارد زیادی در مورد قابلیت‌های برگزاری وبینار و کلاس آنلاین وجود دارد که در این مطلب تنها به بخش کوچکی از آنها اشاره کردیم، برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق چت پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.
از طریق این لینک می‌توانید اشتراک مورد نظر خودتان را تهیه کنید، توصیه می‌کنیم در صورتی‌که قبلا از سرویس‌های لحظه‌نگار استفاده نکرده‌اید، اشتراک یک‌روزه رایگان را فعال کنید و با همه امکانات پلتفرم آشنا شوید. در این لینک می‌توانید تمامی بسته‌ها و امکانات آن‌ها را مشاهده و انتخاب کنید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار