ضروری‌ترین امکانات برای برگزاری کلاس مجازی

کلاس مجازی از جمله تکنولوژی‌هایی بود که خیلی زود گسترش پیدا کرد. صرف‌نظر از اینکه نقش کرونا در این موفقیت چقدر بوده، در حال حاضر برگزاری کلاس مجازی و وبینار به یک ابزار مهم تبدیل شده است. افراد با اهداف مختلفی اقدام به برگزاری وبینار می‌کنند و نیازهای جدیدی در بین مخاطبان شکل گرفته است. پلتفرم‌های زیادی برای برگزاری کلاس مجازی وجود دارد و هرکدام امکانات خاص خود را به مخاطب ارایه می‌کنند. افزایش آگاهی در مورد این امکانات و نکات مهم در برگزاری کلاس آنلاین، به ما کمک می‌کند دوره‌های بهتر و با کبفیت‌تری را برگزار کنیم. در مطالب قبلی به موضوعاتی مثل؛ مزایای برگزاری وبینار و نکاتی که برگزارکنندگان رویدادهای آنلاین باید رعایت کنند، پرداختیم. همچنین بررسی منتقدانه مزایا و معایب وبینارها موضوع بسیار مهمی بود که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

اما در این مطلب بیشتر روی امکانات کلاس‌های مجازی متمرکز می‌شویم و هر کدام را بررسی خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای این مطلب از سایت لحظه‌نگار همراه ما باشید.

کلاس مجازی چیست؟

همانطورکه قبلا و در مقالات قبلی توضیح دادیم، کلاس مجازی، یک محیط آنلاین شبیه به کلاس درس اما در بستر اینترنت است. پلتفرم‌های ویدیوکنفرانس و وبینار در دنیای امروز، برگزاری کلاس‌های آنلاین را بسیار ساده کرده‌اند. هزینه‌های پایین و در دسترس بودن مزایای بی‌نظیری هستند که باعث شده تقریبا همه مدارس و آموزشگاه‌ها به استفاده از این تکنولوژی ترغیب شوند.

ضروری‌ترین امکانات یک پلتفرم اتاق مجازی

زمانی‌که قصد داریم کلاس آنلاین برگزار کنیم به ابزارها و امکانات نرم‌افزاری متعددی نیاز پیدا می‌کنیم تا ارایه جذابی داشته باشیم و مخاطب را درگیر کنیم. امروزه، هم امکانات نرم‌افزاری زیادی به این منظور توسعه پیدا کرده‌اند و هم راه‌حل‌های زیادی برای داشتن یک کلاس مجازی باکیفیت و جذاب ارایه شده است که سعی می‌کنیم در این مطلب تعدادی از آنها را بیان کنیم. ضمنا همه امکاناتی که در ادامه توضیح می‌دهیم، در پلتفرم اتاق‌مجازی لحظه‌نگار وجود دارند.

امکان گفتگو و تعامل بین اعضای کلاس با یکدیگر و با مدرس

اعضای یک کلاس در واقع دانشجویان و اساتید هستند. در یک اتاق‌مجازی باید این امکان فراهم شده باشد که اعضا بتوانند به صورت فردی یا گروهی با هم صحبت و گفتگو داشته باشند. امکان چت‌کردن اعضای کلاس باهم به صورت خصوصی امکان مهمی است که به خصوص برای شبکه‌سازی در جلسات و وبینارها کاربرد زیادی دارد.

اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف

برای تدریس آنلاین ابزارهای مختلفی وجود دارد. در اکثر کلاس‌ها استاد نیاز دارد که در حین تدریس فایلی را به اشتراک بگذارد تا با استفاده از آن تدریس ادامه پیدا کند. اشتراک‌گذاری چنین فایلی برای تفهیم درس مهم و کاربردی است. پلتفرمی که انتخاب می‌کنید ترجیحا بهتر است از فایل‌ها با فرمت‌های مختلفی پشتیبانی کند تا مدرسین راحت‌تر بتوانند تدریس خود را انجام دهند.

اشتراک‌گذاری صفحه دسکتاپ

در مورد کلاس‌هایی مثل برنامه‌نویسی، شبکه و آموزش‌های کامپیوتری و اینترنتی، این امکان بسیار مهم و ضروری است.

وایت‌برد الکترونیک

هرچه به سمت استفاده از تکنولوژی برویم باز هم یک سری از نیازها همچنان وجود دارند. هرچه استاد قبل از کلاس فایل آماده کرده باشد، باز هم در حین تدریس به تخته وایت برد نیاز دارد. یک اتاق مجازی باید وایت‌برد الکترونیک هم داشته باشد تا این نیاز را برطرف کند.

حضور و غیاب هوشمند

یک اتاق مجازی باید امکانی هم برای حضور و غیاب هوشمند داشته باشد، در این حالت کار استاد یا معلم بسیار ساده‌تر خواهد شد. در جدیدترین آپدیت اتاق مجازی لحظه‌نگار، گزارشات کاملی در مورد جمع دقایق حضور هر کاربر در کلاس و میزان فعالیت و مشارکت در بحث‌ها و نظرسنجی‌ها به مدرس و برگزارکننده رویداد ارایه می‌شود.

امکان بازپخش رویداد

یکی از مهم‌ترین مزایای برگزاری رویداد مجازی به نسبت کلاس‌ها و جلسات حضوری همین ویژگی ضبط و بازپخش رویداد است. البته بعضی از پلتفرم‌ها از این امکان بهره‌مند نیستند بنابراین در انتخاب نرم‌افزار دقت کنید.

اطلاع‌رسانی رویداد به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند

برخی از پلتفرم‌ها قابلیت ثبت‌نام و دریافت اطلاعات شرکت‌کنندگان رویداد را ارایه می‌کنند. این امکان کمک می‌کند تا با کاربران در ارتباط باشید و قبل از برگزاری رویداد، تاریخ برگزاری و لینک رویداد را برای آنها ارسال کنید. در پلتفرم اتاق مجازی لحظه‌نگار این موارد به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

مهارت در برگزاری کلاس مجازی

در مطلب قبلی به این موضوع پرداختیم که برای برگزاری رویداد باکیفیت باید به چه مواردی توجه داشته باشیم. به طور خلاصه مهارت‌های زیادی در برگزاری یک وبینار تاثیرگزار وجود دارد. انتخاب پلتفرم بسیار مهم است اما بعد از انتخاب یک پلتفرم مناسب، کار برای شما تازه آغاز می‌شود. باید محتوایی را برای ارائه جمع‌آوری کنید که به آن مسلط هستید و از انتقال آن لذت می‌برید. توجه به زبان بدن و شیوه‌های انتقال مفاهیم در ارائه‌های مجازی اهمیت زیادی دارد.

توجه به طراحی در آماده‌سازی محتوای رویداد یکی از موارد مهمی است که حتما باید در نظر داشته باشید. پوستر رویداد، زیرنویس‌ها و همه فایل‌هایی که بارگزاری می‌کنید، بهتر است یک هارمونی و هماهنگی بصری داشته باشند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد ضروری‌ترین نکات در برگزاری کلاس مجازی صحبت کردیم. نکات زیادی برای برگزاری باکیفیت رویدادهای آنلاین وجود دارند اما مطالبی که بیان شد بیشتر در مورد امکانات مهم پلتفرم‌های برگزاری وبینار بود. در صورتی‌که در مورد برگزاری رویداد سوالی دارید حتما از طریق چت پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار