بررسی ویدیوکنفرانس و تاثیرات عمیق آن بر کسب و کارهای مختلف

این روزها ویدئوکنفرانس کمک‌های بسیاری به سازمان‌ها کرده است. این سوال برای بسیاری از ما وجود دارد که اصلا ویدئو کنفرانس چیست؟ این تکنولوژی جدید چه مزیت‌هایی دارد؟ در چه مواردی می توان از کنفرانس ویدئویی استفاده کرد؟ اگر شما هم به دنبال جواب‌هایی برای این موارد هستید، ادامه مطالب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

ویدئو کنفرانس به چه معنی است؟

ویدیوکنفرانس نوعی جلسه است که نیازی به حضور فیزیکی اشخاص ندارد. انتقال صوت و تصویر در بستر اینترنت باعث ایجاد این امکان جذاب شده است. تصور کنید با شرکتی در شهری غیر از شهر محل زندگی خود جلسه دارید، طبق عادت اولین راهی که به ذهن ما میرسد تهیه بلیت و سفر برای شرکت در جلسه است، اما این‌کار معایبی هم دارد. آیا می‌دانید چقدر باید هزینه کنید؟ چه زمان زیادی از شما گرفته می‌شود؟ هرچه مسافت دورتر باشد، طبیعتا این هزینه و زمان هم بیشتر خواهد بود اما باید چه‌کار کرد؟ کنفرانس ویدئویی این مشکل را برای شما برطرف می‌کند.
یک ویدئو کنفرانس می‌تواند، بیشترین مسافت‌ها را از بین ببرد. شاید با خواندن این مطلب تصور کنید که باز هم یک کنفرانس ویدئویی نمی‌تواند راهکار خوبی برای حضور در جلسات باشد و حضور فیزیکی را ترجیح دهید. تصور کنید که در یک روز مشخص، در دو شهر متفاوت جلسه دارید! در این حالت چه‌کاری انجام می‌دهید؟ باز هم می‌توانید حضور فیزیکی داشته باشید یا ترجیح می‌دهید از تکنولوژی استفاده کنید.

احتمالا تا به حال کلمه متاورس را شنیده اید. متاورس دنیای جدیدی است که جلسات را دگرگون می‌کند. در این دنیای جدید دیگر ویدئو کنفرانس‌ها به شکل امروز نیستند. در پروژه‌هایی که در بستر متاورس کار می‌کنند، حضور در جلسه سه‌بعدی است، یعنی شما حس حضور هم خواهید داشت؛ این موضوع باعث تحول بزرگی می‌شود.

کنفرانس ویدئویی چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای ویدئو کنفرانس مرز خاصی ندارد. شما در هر زمینه‌ای می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. در ادامه کاربرد این کنفرانس‌های ویدئویی را در زمینه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

برگزاری جلسات و نشست‌ها

معمولا مدیران شرکت‌های کوچک و بزرگ زمان زیادی را در جلسات می‌گذرانند، هم جلسات داخل سازمان با واحدهای مختلف و کارمندان و هم جلسات با شرکت‌ها، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خارج از شرکت. برخی تحقیقات نشان می‌دهد در بیش‌تر مواقع تا ۴۰ درصد از زمان مدیران به حضور در جلسات مختلف اختصاص می‌یابد. بنابراین سرعت و بهره‌وری نقش بسیار مهمی دارد. اگر قرار باشد نصف تایم مفید شما در جلسات سپری شود و بخشی از زمان خود را نیز در ترافیک و رفت و آمد باشید، دیگر زمانی برای ایده‌پردازی و کارهای نوآورانه باقی نمی‌ماند. برگزاری ویدیوکنفرانس و جلسات آنلاین، بهترین راه برای افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر زمان شما و کارمندان شرکت است.

صنایع و کارخانه های تولیدی

یک واحد صنعتی قسمت‌های مختلفی دارد که در بیشتر مواقع این واحدها جدا از هم فعالیت می‌کنند، مثلا واحد فروش و مارکتینگ در دفتر مرکزی کارخانه متمرکز است اما مدیر تولید و واحد عملیات در داخل کارخانه مستقر هستند؛ ایجاد ارتباط بین همه این واحدها بسیار ضرورت دارد که در این مورد هم برگزاری ویدیوکنفرانس راه‌حل بسیار مفیدی خواهد بود.

پزشکی و سلامت

شاید با خواندن این عنوان تصور کنید که نه، اصلا کنفرانس ویدئویی در پزشکی هیچ کاربردی ندارد اما در این دو سال به همه ما ثابت شد که حتی در مورد شغل حساسیت برانگیزی مثل پزشکی هم می‌توان از پتانسیل برگزاری جلسات آنلاین استفاده کرد. حداقل در مواردی که پزشک و بیمار امکان حضور در مطب را ندارند، می‌توان روی این تکنولوژی حساب کرد. هرچند در این دو سال استارتاپ‌های حوزه هلث تک ثابت کرده‌اند که خدمات گسترده‌ای را در نظام سلامت کشور می‌توان به صورت آنلاین پیش برد.

امکان نظارت یک پزشک متخصص بر روی کار یک تیم جراحی در یک کشور دیگر هم اتفاق بزرگی است که در چند سال گذشته بارها رخ داده است.

آموزش

احتمالا اکثر شما مهمترین کاربرد این تکنولوژی را همین آموزش، می دانید. بله حق با شماست. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این تکنولوژی جدید، در آموزش از راه دور است. این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که تعداد استادهای خوب در جهان اندک است اما چه باید کرد؟ آیا عده بسیار زیادی، به علت جبر جغرافیایی باید از اساتید برتر به نصیب باشند؟ طبیعتا در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، پاسخ منفی ست.

این روزها به سادگی می‌توان به جلسات کلاس اساتید برتر ایران و جهان دسترسی داشت. فراموش نکنید که ویدئو کنفرانس و دیگر تکنولوژی‌ها برای ساده زندگی کردن، روی کار آمده‌اند. آموزش عادلانه هم یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای یک زندگی خوب به حساب می‌آید.

قضایی

آیا می‌دانستید که می‌توان جلسات دادگاه را به صورت آنلاین برگزار کرد؟ احتمالا همه ما تا به حال دادگاه‌ها و دادسراهای مختلف را دیده‌ایم که جمعیت بسیاری در آن‌جا حضور دارند؛ این جمعیت به‌سادگی می‌تواند، کاهش پیدا کند. یکی از راه‌های کاهش جمعیت که به‌سادگی هم انجام می‌شود، برگزاری جلسات به صورت آنلاین خواهد بود.

در یک جلسه دادگاه، لزومی نیست که هر دو طرفین دعوا و قاضی در یک اتاق حضور فیزیکی داشته باشند. در بسیاری از پرونده‌ها برقراری ارتباط صوتی و تصویری، برای قضاوت کافی‌ست.

بدون شک این‌که شهامت پیدا کنیم و به قاضی بگوییم از ارتباط اینترنتی برای برگزاری جلسات دارسی استفاده کنیم، مربوط به همه‌گیری کرونا بوده است اما دستاوردهای این‌کار در همه‌جای جهان باعث ادامه‌دار شدن آن حتی در دوران پایان همه‌گیری خواهد شد. شاید دیگر شاهد فرار کردن مجرمان در مسیر زندان به دادسرا هم نباشیم!

و بسیاری از زمینه‌ها که دیر یا زود به این لیست اضافه خواهند شد…

مواردی که بیان شد تنها تعداد محدودی از زمینه‌هایی است که امروزه به واسطه گسترش ارتباطات آنلاین دسنخوش تحولات گسترده شده‌اند. برخی از مواردی که بیان شد مثل حوزه قضایی و حقوقی و پزشکی و سلامت جزء مواردی است که شاید کسی باور نمی‌کرد امکان برگزاری ویدیوکنفرانس‌ها در این زمینه‌ها ممکن باشد، اما شاهدیم که بسیاری از غیرممکن‌ها ممکن شده و نتایج بسیار مثبتی را هم در بر داشته.

مزیت‌های ویدئوکنفرانس کدامند؟

همه مواردی که در بالا به آنها پرداختیم قابلیت‌هایی هستند که در نتیجه مزایای ویدیوکنفرانس ایجاد شده ‌اند. در این قسمت به صورت خلاصه به این مزیت‌های مهم اشاره می‌کنیم.

ارزان بودن

برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس هزینه زیادی ندارد و با کمترین هزینه ممکن انجام خواهد شد.

در دسترس بودن

هر کسی به سادگی می‌تواند به این سیستم دسترسی داشته باشد. برای برقراری ویدئو کنفرانس به یک گوشی یا کامپیوتر و شبکه اینترنت نیاز دارید، فقط همین!

صرفه جویی در زمان

در مطالب بالا به مثال‌هایی اشاره کردیم که به‌خوبی موضوع صرفه‌جویی در زمان را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در همان جلسه‌هایی که برگزار می‌شود. شما برای برگزاری یک جلسه دیگر نیاز نیست، زمانی را برای رفت و آمدها صرف کنید. این موضوع در دنیای فعلی که هر لحظه تاثیرگذ ار است، اهمیت بالایی دارد.

کاهش خطرات تردد

شاید این موضوع در ظاهر اهمیت نداشته باشد اما در واقعیت اینطور نیست. تصور کنید که هر روز مجبور باشید، مسافت زیادی را بین دو شهر تردد کنید. طبیعتا در چنین حالتی احتمال بروز خطر، بسیار بیشتر از موارد عادی است.

صرفه جویی در هزینه‌ها

بی‌شک پرداخت حق مامویت به کارمندان و مدیران، بابت حضور در جلسات مختلف و همچنین تامین هزینه‌های هتل و بلیت و موارد دیگر هزینه‌های بسیار زیادی را در بر خواهد داشت. این مبالغ شاید اگر صرف مارکنینگ و برگزاری رویدادهای بزرگ شود، به مراتب نتیجه بهتری را در بر خواهد داشت.

کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا

در وبلاگ لحظه‌نگار بارها به این مزیت در مقالات مرتبط به وبینار اشاره کردیم. از نظر ما شاید مهم‌ترین مزیت ارتباطات اینترنتی، همین مورد باشد.

ویژگی‌های ویدئو کنفرانس خوب چه مواردی است؟

بعد از بیان همه این موارد می‌رسیم به نحوه برگزاری ویدیوکنفرانس، مهم‌ترین نکته در این میان، انتخاب یک پلتفرم مناسب برای برگزاری ویدیوکنفرانس است. در این قسمت ویژگی‌های یک پلتفرم مناسب به صورت مختصر شرح داده می‌شود:

کیفیت صدا و تصویر

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که پلتفرم‌های مختلفی که برای کنفرانس ویدئویی وجود دارد، کیفیت یکسانی ندارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن دقت داشته باشید، کیفیت خوب صدا و تصویر است.

سرعت بالای نمایش

این ویژگی تا حدودی به سرعت اینترنت شما هم بستگی دارد اما پلتفرم انتخابی شما هم بر روی این موضوع تاثیر خواهد داشت.

امنیت بالا

هیچ‌کدام از ما دوست نداریم در محیطی جلسات خود را برگزار کنیم که امنیت نداشته باشد و هر کسی بتواند به اطلاعات گفته شده، دسترسی داشته باشد.

پشتیبانی از چند مانیتور به طور همزمان

جلسات شما به صورت گروهی برگزار می‌شود؟ نگران نباشید، یک ویدئو کنفرانس خوب این قابلیت را دارد که از چند مانیتور به طور همزمان پشتیبانی کند.

امکان ضبط محتوای جلسه

برخی از پلتفرم‌های وب کنفرانس این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که جلسات خود را تا هر زمان که مایل باشید روی سرورهای پلتفرم نگه دارید.

تمامی امکانات بالا به علاوه امکانات کاربردی دیگر در سرویس ویدیوکنفرانس لحظه‌نگار موجود است و از همین امروز می‌توانید این سرویس را فعال کنید.

کلام آخر

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در ابتدا توضیحی کلی را در رابطه با کنفرانس‌های ویدئویی بیان کنیم. اصلا برگزاری یک کنفرانس ویدویی چه ضرورتی دارد؟ این موضوع را به طور کامل بررسی کردیم. در ادامه نکاتی را در رابطه با کاربردهای کنفرانس‌های ویدئویی بیان کردیم.

گفتیم که کنفرانس‌های ویدئویی در پزشکی، آموزش، قضاوت، صنعت، تجارت و… کاربردهای خاصی دارند. شما متناسب با نیاز خود می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. اگر سوال دیگری هم دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار