چالش جذب اسپانسر برای رویداد آنلاین را چطور حل کنیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای درآمدزایی از رویدادهای لایو، جذب اسپانسر است. نکته واضحی به‌نظر می‌رسد اما تعداد بسیار کمی از رویدادها می‌توانند اسپانسر مناسب و مرتبط با موضوع رویداد خود جذب کنند.
اولین نکته‌ای که باید به‌ آن توجه داشته باشید این است که نباید به هر قیمتی سرمایه‌گذار جذب کنید، اسپانسر رویداد شما باید به‌نوعی با موضوع رویدادتان مرتبط باشد در غیر این‌صورت در پایان رویداد، هم اسپانسر ناراضی خواهد بود و هم برند رویداد شما ضربه چشم‌گیری خواهد خورد.
در ادامه سعی می‌کنیم دلایل این موضوع را بررسی کنیم و ۹ راهکار مهم برای جذب اسپانسر بیان کنیم.

۹ راهکار برای جذب اسپانسر در رویداد لایو

راه‌های متنوعی برای درآمدزایی از رویداد وجود دارد در رویداد لایو و هیبریدی تنوع روش‌های درآمدزایی بیشتر هم هست. اما در مورد روش اسپانسرینگ، تنها یکی از مزایای آن درآمدزایی است، اسپانسر مناسب به خودی خود یک ارزش افزوده برای رویداد شماست و به اعتبار آن خواهد افزود. کسب مهارت در این مورد نیازمند مهارت و تجربه زیادی دارد که ما سعی می‌کنیم در ادامه تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهیم تا مسیر برای شما کوتاه‌تر شود.

۱. مخاطب رویدادتان را افزایش دهید

اگر استریمر هستید و یا به‌عنوان یک شرکت تجاری قصد دارید برای رویداد خود اسپانسر جذب کنید، در ابتدا باید روی جذب مخاطب تمرکز کنید. نگران نباشید نیازی نیست هزاران نفر در رویدادتان ثبت‌نام کنند یا کانال شما میلیون‌ها مخاطب داشته باشد، در همین حد که به تعداد قابل قبولی مخاطب دست پیدا کردید مراحل بعدی را شروع کنید. در رویدادهای تخصصی حتی یک رویداد با ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده هم پتانسیل جذب سرمایه را خواهد داشت.
ارتباط خود را با مخاطبانتان حفظ کنید و به‌صورت منظم محتوای لایو تولید کنید و یا به اشکال دیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه ایمیلی و یا حتی ساخت کامیونیتی در دیسکورد با افرادی که در رویدادتان شرکت کرده‌اند در ارتباط باشید. همه این آمارها و ارتباطات برای اسپانسر شما اهمیت خواهد داشت.

۲. برند خود را بسازید!

در اینجا قصد نداریم به شما آموزش دهیم چطور یک برند بسازید و مخاطبیتان را از وجود این برند آگاه کنید. در مورد برندینگ و روش‌های آگاه‌سازی مخاطب، مطالب متعددی در اینترنت می‌توانید پیدا کنید. فقط در نظر داشته باشید که اگر قرار است بیش از یک رویداد لایو برگزار کنید فقط پیدا کردن نام مناسب برای هر رویداد کافی نیست.
در اینجا دو حالت متفاوت وجود دارد؛ یا اینکه شما در حال حاضر یک شرکت هستید و برند مشخصی دارید و یا اینکه به‌عنوان یک شخص حقیقی قصد دارید فعالیت نمایید.
در حالت اول هم می‌توانید از برند فعلی خود استفاده کنید و هم برای رویدادهای خود یک برند جدید ایجاد نمایید، که پیشنهاد ما ایجاد برند جدید است مثلا شرکت گوگل برای ارتباط با توسعه‌دهندگان رویدادهای Google IO را برگزار می‌کند مثال‌های زیادی را می‌توان نام برد از برندهای معتبری که برای رویدادهای خود یک برند موفق و مستقل ایجاد کرده‌اند.
و اما در حالتی که شما به عنوان یک شخص حقیقی فعالیت می‌کنید بازهم می‌توانید یک برند مرتبط داشته باشید تا در شبکه‌های اجتماعی و در پلتفرم‌های لایواستریمینگ از این برند استفاده کنید.
در مرحله ساخت برند از تصویر پروفایل تا رنگ زیرنویسی که در پخش‌زنده استفاده می‌کنید هر جزئیاتی دارای اهمیت است.

۳. شبکه‌سازی کلید پیدا کردن اسپانسر است

در رویدادهای مختلف شرکت کنید، هر رویدادی که مخاطب آن می‌تواند مخاطب شما باشد یک فرصت برای شبکه‌سازی است. بررسی کنید که در رویدادهای مشابه شما کدام شرکت‌ها اسپانسر شده‌اند و سعی کنید با آنها در ارتباط باشید.
در مورد رویدادهای آنلاین و وبینارها هم همچنان فرصت شبکه‌سازی مهیاست می‌توانید کارت ویزیت دیجیتالی بسازید و لینک کانال خود را در اختیار افراد قرار دهید و از آنها فیدبک بگیرید.
شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص لینکدین بستر مناسبی برای ایجاد روابط موثر با افراد است همه این راه‌ها را باید مدنظر داشته باشید و به موازات هم پیش ببرید.

۴. کیفیت محتوای لایو خود را ارتقا دهید

توصیه ما این است که برای شروع کار لازم نیست زیاد هزینه کنید و تمام تجهیزات را تهیه کنید با حداقل‌ها شروع کنید اما زمانی‌که مطمئن شدید که در تولید محتوا جدی هستید و یک جامعه مخاطب حداقلی بدست آوردید، باید به ارتقای کیفیت فکر کنید. کیفیت صدا و تصویر در اولویت است از یک وبکم اکسترنال و یک میکروفون استفاده کنید و سعی کنید نور مناسب تهیه نمایید.
علاوه‌بر جنبه‌های سخت‌افزاری باید دائما آمارها را دنبال کنید، رشد مخاطبانتان را بسنجید و سعی کنید با اقداماتی این رشد را بیشتر کنید. (لحظه‌نگار اطلاعات لازم در مورد رویدادها را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد، در مورد بقیه پلتفرم‌های استاندارد هم همین ویژگی وجود دارد.)
شما نمی‌توانید انتخاب کنید اولین مواجهه اسپانسر با شما در کدام لایو اتفاق می‌افتد، بنابراین همیشه حدی از کیفیت را رعایت کنید.

۵. با مخاطب خود در تعامل باشید

من ترجمه مناسبی برای واژه Engage در فارسی پیدا نکردم و از واژه تعامل استفاده کردم اما شما در نظر داشته باشید آنچه برای مخاطب ارزشمند است و باعث می‌شود در رویدادهای بعدی شما هم حضور داشته باشد نوعی ارتباط همه‌جانبه است نوعی از درگیر شدن.
پاسخگویی به سوالات، دریافت بازخورد از طریق نظرسنجی و توجه به خواسته‌ها و پیشنهادات شرکت‌کنندگان مهم‌ترین راه‌هایی هستند که می‌توانید تعامل مخاطبان را افزایش دهید.
در اینجا هم مراجعه به آمارها ضرورت دارد، لایوی که ۱۰۰۰ نفر بیننده داشته اما تنها ۱۰ سوال پرسیده شده و ۵۰ نفر لایک کرده‌اند به‌خوبی نشان می‌دهد تعاملی در کار نیست و معمولا اسپانسرهای حرفه‌ای به این اعداد توجه ویژه‌ای دارند.

۶. از حضور در سوشال مدیاها غافل نباشید

در مورد اینکه مخاطب شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارد، تحقیق کنید. شما انرژی و زمان کافی برای حضور در همه شبکه‌های اجتماعی را ندارید ضمن اینکه برای یک یا دو شبکه اجتماعی محتوای قابل قبول و منظم تولید کنید به مراتب نتیجه بهتری میگیرید تا اینکه در چندین مدیا حضور داشته باشید.

۷. با اسپانسرها ارتباط برقرار کنید

یک لیست از شرکت‌هایی که مایل هستید اسپانسر شما باشند تهیه کنید. برای تهیه این لیست از راه‌های متنوعی می‌توانید اقدام کنید. مثلا بررسی کنید که در رویدادهای لایو چه شرکت‌هایی بیشتر اسپانسر شده‌اند. هم‌چنین ببینید در موضوع لایوهای شما چه شرکت‌های فعالی وجود دارند و در نهایت باتوجه به مخاطبانی که دارید بررسی کنید که شما چه ارزش افزوده‌ای برای اسپانسر خود می‌توانید ایجاد کنید. همه این موارد شما را به سمت یک لیست کامل هدایت می‌کند بعد از تهیه این لیست باید بتوانید به‌خوبی خودتان را معرفی نمایید، ایجاد یک پرزنتیشن و معرفی اقداماتی که انجام می‌دهید، مدت‌زمان فعالیت و دستاوردهایی که تاکنون داشته‌اید و مهم‌تر از همه آمارهای مهم در مورد رشد مخاطبانتان همه و همه اطلاعاتی هستند که ارائه آنها می‌تواند به مزاکرات بعدی منجر شود.

۸. تناسب برندها اصلی‌ترین مسئله است

اگر شما در زمینه سلامت محتوا تولید می‌کنید و یک برند تولیدکننده نوشابه انرژی‌زا سراغ شما بیاید چه می‌کنید؟ اصلی‌ترین مسئله‌ای که در فرآیند پیدا کردن اسپانسر باید به‌ آن توجه کنید، مخاطب است. در مورد مخاطبان رویداد تعداد مخاطب به اندازه مخاطب دائم اهمیت ندارد. معرفی و تبلیغ یک برند نامعتبر ضربه اساسی به اعتبار شما وارد می‌کند. اساسا برای معرفی اسپانسر در برنامه شما باید یک دلیل موجه داشته باشید که چرا این شرکت را تبلیغ می‌کنید. آیا خودتان از محصولات و خدمات آن استفاده کرده‌اید؟ آیا ارتباطی با ارزش‌های رویداد شما در آن برند وجود دارد؟ آیا محصول و خدمت حامی برنامه کمکی به مخاطب شما می‌کند یا خیر؟ جواب این سوالات راهنمای شما برای انتخاب اسپانسر است.

۹. حرفه‌ای و قابل اعتماد باشید

رفتارهای شما برای مخاطب معنا و مفهومی مهمی به‌همراه دارد. در مورد حرفه‌ای بودن زیاد صحبت کردیم و قابل اعتماد بودن به چه معناست؟ شما در قبال توافقی که با اسپانسر دارید تعهداتی را پذیرفته‌اید عمل به این تعهدات باعث می‌شود اعتبار شما افزایش پیدا کند.
به طور کلی رفتار شما با مخاطبان برای اسپانسر شما تعیین کننده است. یک برند معتبر هم مایل نیست در هر رویدادی حضور داشته باشد. بنابراین ایجاد یک تصویر خوب از برند شما باعث می‌شود در آینده دغدغه‌ای بایت پیدا کردن اسپانسر نداشته باشید.

در آخر یک نکته مهم را درنظر داشته باشید، شما باید با بقیه‌ برگزارکنندگان رویداد در ارتباط باشید در جمع‌ها و کامیونیتی آنها راه پیدا کنید و سعی کنید خودتان را یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد نشان دهید. این ارتباطات علاوه‌بر اینکه در مسیر پیدا کردن اسپانیر به شما کمک می‌کند، باعث رشد حرفه‌ای شما نیز خواهد شد.
در تمامی مراحل برگزاری رویداد از مرحله ثبت‌نام شرکت‌کنندگان تا برگزاری رویداد و پیدا کردن اسپانسر، می‌توانید روی حمایت لحظه‌نگار هم حساب کنید. ما با تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌ایم می‌توانیم راه را برای شما اندکی هموارتر کنیم. با پر کردن فرم تماس با ما همکاران من در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار