سه تفاوت اساسی بین سمینار و وبینار

در مورد وبینارها در مطالب گذشته به صورت کامل توضیحاتی ارائه شد و مزایای آن برای برگزارکننده و شرکت‌کننده بیان شد.
در اینجا بیشتر به تاریخچه و کاربردهای سمینار می‌پردازیم و مهم‌ترین تفاوت‌های آن با وبینار را بررسی می‌کنیم. چیزی‌که اهمیت دارد این است که هرچند تفاوت زیادی بین وبینار و سمینار وجود دارد، همه این موارد ابزارهایی برای رسیدن به یک هدف هستند و این هدف برقراری ارتباط آسان بین افراد با انگیزه‌های تجاری، آموزشی و دوستانه است.
در ادامه در مورد سمینار توضیحاتی خواهیم داد و در نهایت سه تفاوت اساسی بین وبینار و سمینار را خواهیم گفت.

تاریخچه سمینار

اگر سمینار را به صورت ساده، صرفا برگزاری یک دورهمی بین افراد برای هم‌اندیشی و یا ارایه توضیحات پیرامون موضوعی مشخص دانست، می‌توانیم ریشه‌های برگزاری سمینارها را در غارها جستجو کرد! اما به شکل رسمی‌تر و با تشریفات خاص، ریشه اولین سمینارها به پنج هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. سومریان این سمینارها را برای بررسی مسائل مختلف و هم‌اندیشی بین افراد برگزار می‌کردند.
در ایران هم میتوان رد برگزاری همایش و سمینار را در زمان کوروش کبیر پیدا کرد که حاکمان  از سراسر کشور برای تصمیم‌گیری در مورد مسایل مهم حکومت دور هم جمع می‌شدند.

از این گذشته در تمامی جنگ‌ها در چادر فرمانده ارتش، فرماندهان برای مشورت دورهم جمع می‌شدند. این فرایند بسیار شبیه به جلسات ویدیوکنفرانس بین مدیران ارشد یک شرکت بزرگ است. بنابراین ما در مورد یک مفهوم بسیار رایج و جهانی صحبت می‌کنیم که در طول تاریخ کاربردهای متنوعی داشته است. هرچند امروزه واژه سمینار بیشتر برای ارایه‌های علمی کاربرد دارد و ارایه موضوعات عمومی‌تر معمولا با عنوان همایش شناخته می‌شوند اما در حقیقت همه این کاربردها به یک موضوع اشاره دارند و تنها ابزار و تشریفات مختلف است که یک دورهمی را به یکی از واژه های سمینار، وبینار، گردهمایی، همایش و هم‌اندیشی مرتبط می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت‌های سمینار و وبینار

اولین تفاوت بین سمینار و وبینار، طبیعتا نحوه برگزاری آنهاست. وبینار در واقع سمیناری است که در بستر اینترنت برگزار می‌شود. تفاوت‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم بی‌ارتباط به این موضوع نیست اما قصد داریم دقیق‌تر به کاربردهای این دو بپردازیم.

پرسش و پاسخ

بدون پرسش و پاسخ فرآیند یادگیری کامل نمی‌شود. در آموزش‌های حضوری، پرسیدن سوال و پاسخگویی مدرس به عوامل مختلفی بستگی دارد. تاخیرهای زیاد در تشکیل کلاس، خستگی مدرس و افراد حاضر در کلاس و عدم اعتماد به نفس افراد در پرسیدن سوال و ترس از قضاوت دیگران و نگرانی از نحوه پاسخگویی مدرس، برخی از مواردی هستند که باعث می‌شوند، یادگیری افراد مختل شود.
در فضای وبینار هم برخی از این موارد همچنان وجود دارند اما تعدادی از آنها کاملا قابل مدیریت کردن هستند.
در کلاس آنلاین به دلیل حذف رفت و آمد، خستگی کمتری در افراد ایجاد می‌شود و عجله کمتری برای پایان دادن به کلاس دیده می‌شود. زمانی‌که قرار بود صرف رفت و آمد شود به راحتی می‌تواند به پرسش و پاسخ اختصاص داده شود.
امکانات ویژه‌ای که برای ارتباط بین استاد و شرکت‌کنندگان در پلتفرم‌های وبینار استاندارد وجود دارد کمک زیادی به افراد می‌کند. امکان ارسال پیام خصوصی به استاد تا حدودی این نگرانی و کمبود اعتماد به نفس را برطرف می‌کند. در پلتفرم برگزاری وبینار لحظه‌نگار امکان ارسال پیام خصوصی و عمومی وجود دارد.
علاوه بر موارد گفته شده ابزارهایی نیز برای نظرسنجی و کوییز در اختیار مدرس قرار دارد. معمولا معلم‌ها همیشه بعد از اتمام درس، یک سوال ثابت را مطرح می‌کنند؛ آیا کسی هست که مطلب را متوجه نشده باشد؟ در این لحظه تعداد کمی از افراد صادقانه به این سوال پاسخ می‌دهند. امکان برگزاری نظرسنجی محرمانه در لحظه‌نگار در این موقعیت بسیار کمک‌کننده است. افراد بدون نگرانی از اینکه نام آنها حتی به معلم هم نشان داده شود، به‌راحتی به این سوال و سوالات مشابه پاسخ می‌دهند.

تعداد ارائه‌دهندگان و مدرسان در یک کلاس

این یکی از واضح‌ترین و جذاب‌ترین تفاوت‌های بین سمینار و وبینار است. افرادی با تجربیات مشابه و تخصص‌های مرتبط اما در جغرافیای متفاوت حالا به‌راحتی می‌توانند به صورت مشترک یک وبینار را برگزار و مدیریت کنند.

تصمیم‌گیری با آمارهای دقیق

این مورد کاملا به برگزارکننده و مدرس مربوط است. یک اشاره کوتاه به این مورد کردیم که در پلتفرم وبینار لحظه‌نگار مدرس به‌راحتی می‌تواند متوجه شود چند درصد از افراد حاضر در کلاس، مطالب را یاد گرفته‌اند. این مورد برای انتخاب استراتژی متاسب بسیار ضروری است و دیتایی محسوب می‌شود که نمی‌توانید در کلاس حضوری آن‌را به‌دست بیاورید. فراموش نکنیم که نظرسنجی حضوری صداقت لازم را ندارد و حتی ممکن است مارا به اشتباه بیندازد.
داده‌های مهم دیگری هم در یک وبینار در اختیار برگزار کننده قرار می‌گیرد، مثلا اینکه هر کاربر در مجموعِ چندین ورود و خروج از کلاس، چند دقیقه در کلاس حضور داشته، در کدام نظرسنجی‌ها شرکت کرده و اگر نظرسنجی محرمانه نباشد، پاسخ کاربران نیز قابل رویت است.
یکی دیگر از داده‌هایی که در جدیدترین نسخه اتاق‌مجازی لحظه‌نگار در دسترس شماست، وضعیت اینترنت کاربران است. به‌راحتی متوجه خواهید شد چه تعدادی از افراد از اینترنت مناسب و پایدای برخوردار نیستند و به همین دلیل نتوانسته‌اند در وبینار حضور داشته باشند.

کلام آخر

در اینجا ما دقیق‌تر به تفاوت‌های بین سمینار و وبینار پرداختیم و البته دامنه این تفاوت‌ها بیشتر از مواردی است که اینجا مطرح کردیم اما همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم همه این ابزارها در نهایت برای رسیدن به اهداف مشترکی هستند. توصیه ما این است که به‌خوبی در مورد وبینار و امکانات پلتفرم‌های برگزاری وبینار، اطلاعات کسب کنید و براساس موضوع رویداد و شرایط برگزاری رویداد نحوه برگزاری آن را انتخاب کنید. برگزاری حضوری، آنلاین و هیبریدی هرکدام ویژگی‌های مختص خود را دارند.
در این لینک می‌توانید از امکاناتی که لحظه‌نگار برای برگزاری یک رویداد باکیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد، مطلع شوید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار