نگاربن؛ زیرساخت استریمینگ لحظه‌نگار

در سال ۱۹۲۰، رادیو به شکل تجاری در اختیار مردم قرار گرفت. این شکل از ارتباطات که یک فرستنده را به انبوهی از دستگاه‌های دریافت‌کننده متصل کند، تا آن زمان بی‌سابقه بود. ارتباطات قبلی ارتباط بین فرد به فرد بود آن‌هم از طریق تلگراف و تلفن.
بعد از مدت‌زمان نسبتا کوتاهی یعنی در سال ۱۹۳۰، ارتباطات دیگر محدود به صدا نبود و رسما رسانه‌ای به اسم تلویزیون به شکل تجاری مورد استفاده قرار گرفت.
این نوع ارسال گسترده تصویر و صدا بر روی گیرنده‌ها، Broadcasting نام دارد. اینکه از چه طریقی اطلاعات ارسال شوند و چه محتوایی ارسال شود، با انواع متفاوتی از برودکست سروکار خواهیم داشت.
اما فارغ از انواع آن، چیزی که باعث جذابیت و تاثیرگذاری این تکنولوژی می‌شود، ایجاد یک ارتباط بی‌واسطه، زنده و بدون سانسور است.
در این مطلب علاوه بر مفاهیم کمی تخصصی در مورد استریمینگ به معرفی زیرساخت استریمینگ لحظه‌نگار نیز خواهیم پرداخت.

لایو استریم (پخش‌زنده اینترنتی) چیست

استریم روشی برای انتقال داده است که تماشای ویدیو به‌صورت زنده بر بستر اینترنت را ممکن می‌سازد. در این روش ویدیو به‌صورت تکه تکه برای سرور ارسال می‌شود و کاربر (Client) همین چند تکه از ویدیو را از سرور دریافت می‌کند به همین ترتیب تا انتهای ویدیو توسط کاربر مشاهده می‌شود. مزیت این روش این است که نیازی نیست کاربر کل ویدیو را دانلود کند و سپس آن‌را مشاهده نماید.
بنابراین به همین روش می‌توان برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی را استریم کرد. با دقت در همین تعریف تفاوت استریمینگ معمولی و لایو استریمینگ مشخص می‌شود. اگر ویدیو را کامل ضبط کنید و سپس در اینترنت منتشر کنید اصطلاحا Regular Streaming یا ویدیو استریمینگ انجام داده‌اید، این برخلاف روشی است که در بالا توضیح دادیم.
طبق این تعریف VODها و ویدیوهایی که در یوتیوب و آپارات و... مشاهده می‌کنید، ویدیو استریمینگ هستند.
نکته آخری که در این رابطه باید بدانید این است که تکنولوژی استریمینگ برپایه ارسال محتوا از یک منبع برای چندین کاربر است. (one to many connections) از این منظر در نقطه مقابل تکنولوژی مورد استفاده توسط سرویس‌های ویدیوکنفرانس است. تکنولوژی ویدیوکنفرانس مانند آنچه در اسکایپ، گوگل میت و فیس‌تایم میبینیم براساس پروتکول‌های RTC (Real Time Communications) بنا شده‌اند.

پخش‌زنده در سطح فنی چه مراحلی دارد؟

در پشت‌صحنه هر لایواستریم در نگاربن مراحل اصلی زیر انجام می‌شود:

  • فشرده‌سازی
  • رمزگذاری (Encoding)
  • تقسیم‌بندی (Segmentation)
  • شبکه توزیع محتوا (CDN)
  • ذخیره‌سازی (CDN (CDN Catching
  • رمزگشایی (Decoding)
  • پخش ویدیو

مهم‌ترین امکانات نگاربن

برای برگزاری یک رویداد لایواستریم باکیفیت به امکاناتی زیادی نیاز داریم که تیم فنی لحظه‌نگار در این سال‌ها سعی کرده همگام با پیشرفت‌های روز دنیا در صنعت لایواستریم و براساس نیازسنجی کاربران، قابلیت‌های متنوعی را توسعه دهند. در ادامه به بررسی تعدادی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های نگاربن می‌پردازیم.

تنظیم کیفیت تصویر براساس وضعیت اینترنت کاربر (Adaptive Bit Rate)

در یک رویداد لایواستریم همه‌چیز در لحظه‌ اتفاق می‌افتد، همه بینندگان در آن واحد باید یک تصویر یکسان را مشاهده کنند تا در زمان پرسش و پاسخ و نظرسنجی‌، هماهنگی کامل بین بینندگان وجود داشته باشد. باتوجه به تفاوت در وضعیت اینترنت کاربران تنها راه‌حل برای این مشکل، تکنولوژی ‌‌ABR است.

ضبط  و آماده‌سازی اتوماتیک VOD استریم (Digital Video Recorder)

با استفاده از امکان ضبط خودکار رویداد، بلافاصله بعد از رویداد بازپخش آماده خواهد شد و تمامی شرکت‌کنندگان رویداد به آن دسترسی خواهند داشت هرچند می‌توانید برای دسترسی به بازپخش رویداد بلیت جداگانه تعریف کنید.

ماشین زمان (Time Machine)

خیلی از ما این تجربه را داریم که در هنگام تماشای لایو به هر دلیل بخواهیم به دقایق قبل برگردیم اما در اکثر پلتفرم‌ها این امکان وجود ندارد. ما این امکان را برای شما فراهم کردیم که بتوانید از هر ثانیه از رویداد تا یک ساعت قبل از آن به عقب برگردید.

علاوه بر امکاناتی که بیان کردیم امکانات بسیار بیشتری هم در این موتور استریم گنجانده شده که برای اختصار در نوشتن این مطلب و همچنین تخصصی بودن امکانات از بیان آنها خودداری می‌کنیم اما در این لینک می‌توانید این امکانات را نیز مشاهده نمایید.

نگاربن چه نقشی در افزایش کیفیت رویداد شما دارد

درصورتی که رویدادی که قصد برگزاری آنرا دارید هیبریدی یا آنلاین است و تعداد شرکت‌کنندگان رویداد نیز زیاد است می‌توانید به نگاربن به‌عنوان یک گزینه در کنار گزینه‌های دیگر نگاه کنید. در مورد سایر رویدادها نیز لحظه‌نگار راه‌حل‌های مشخصی دارد که در حوصله این مطلب نیست اما توصیه می‌کنیم حتما به این لینک مراجعه کنید تا در این رابطه بیشتر بدانید.
اولین چیزی که شاید برای هر برگزارکننده‌ای اهمیت داشته باشد این است که شرکت‌کنندگان رویداد بدون سردرگمی بتوانند رویداد را تماشا کنند و ترجیحا در یک نرم‌افزاری که تجربه کاربری مطلوبی دارد رویداد خود را برگزار کنند، بعد از این می‌رسیم به اطمینان‌پذیری پلتفرم که چقدر امکان دارد در حین رویداد همه‌چیز قطع شود و کسی هم پاسخگو نباشد.
لحظه‌نگار در طول ۵ سال فعالیت خود با هزاران برگزارکننده در ارتباط بوده و براساس نیازها و دغدغه‌های آنها سعی کرده در هر زمان براساس امکانات و تکنولوژی‌های روز بهترین راه‌حل را ارائه نماید، هم در سطح زیرساخت و هم در سطح تجربه کاربری.
اگرچه همیشه امکان وقوع اتفاقات غیرقبل پیش‌بینی وجود دارد به‌خصوص در ایران! اما ما سعی کردیم به بالاترین میزان uptime دست پیدا کنیم. لحظه‌نگار در زیرساخت نگاربن از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کند که باعث بهبود کیفیت ارائه خدمات شوند؛ تکنولوژی‌هایی مثل Paas، Cloud و CDN.
برای اینکه در عمل هم بتوانید مطالب این نوشته را بررسی کنید می‌توانید درخواست دمو ثبت کنید، در اسرع وقت پشتیبان‌های لحظه‌نگار با شما در ارتباط خواهند بود.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار