برای برگزاری وبینار در منزل چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برخی از تجهیزات برگزاری وبینار برای تمامی افرادی که قصد دارند در فضای آنلاین فعالیت داشته باشند ضروری است. شناخت این ابزارها و استفاده صحیح از آنها باعث می‌شود محتوای ارزشمندی که تولید می‌کنید بهتر دیده شود.
در دنیای امروز دیگر برگزاری وبینار به کلاس‌های آموزشی محدود نیست. افراد با تخصص‌های مختلف و با اهداف متفاوتی سراغ برگزاری وبینار می‌روند. برندینگ و مارکتینگ برای اشخاص و شرکت‌ها یکی از این اهداف است و درآمدزایی از برگزاری وبینار نیز ترند این روزهای بازار رویدادهای آنلاین است که اتفاقا با عادی شدن شرایط بعد از پاندمی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.
در ادامه سعی می‌کنیم تجهیزات لازم برای برگزاری وبینار را معرفی کنیم و در مورد لزوم تهیه‌ آن‌ها توضیح دهیم. دقت کنید که لازم نیست برای برگزاری وبینار همه این تجهیزات را تهیه کنید. به‌خصوص اگر در ابتدای راه هستید مهم است که هرچه زودتر و با حداقل امکانات کار تولید محتوای آنلاین را شروع کنید.

سوالاتی که قبل از انتخاب تجهیزات وبینار باید به آنها پاسخ دهید

در این شرایط قیمت‌های بی ثبات در بازار کشور بهتر است از خرید تجهیزات اضافی و غیر ضروری خودداری کنید. تجهیزات بسیار متنوعی برای برگزاری وبینار وجود دارد و هر کدام از این تجهیزات هم قیمت‌های بسیار متنوعی دارند. قبل از اقدام به خرید این تجهیزات حتما به این سوالات توجه کنید:

کیفیت تصویر چقدر برای شما و بینندگان رویداد اولویت دارد؟

آیا وبینارهای شما محتوا محور است یا اینکه بیشتر مواقع بینندگان تصویر شما را مشاهده می‌کنند؟ اگر قرار است در تمام طول وبینار تصویر شما به صورت یک کادر کوچک در گوشه تصویر باشد چندان نیازی به تجهیزات حرفه‌ای تصویربرداری نیست. ضمن اینکه لب‌تاب‌های جدید و به‌ویژه سری گیمینگ عمدتا وبکم Full HD دارند و کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهند.

چندنفر ارائه دهنده در وبینار حضور دارند؟

معمولا در وبینارها چندین نفر به‌صورت همزمان وبکم خود را به‌اشتراک می‌گذارند و با یکدیگر گفت و گو می‌کنند. در پلتفرم‌های مختلف تعداد افرادی که به‌صورت همزمان می‌توانند وبکم خود را فعال کنند، محدود است. در سرویس اتاق مجازی لحظه‌نگار حداکثر تا ۱۲ وبکم همزمان فعال است. (در سرویس‌های مشابه مثل اسکای‌روم و ادوبی کانکت تعداد وبکم همزمان بیشتر از ۴ تا نمی‌تواند باشد.)

آیا نیازی به حذف بک گراند خود دارید؟

اگر بخواهید تصویری خاص را به عنوان پس‌زمینه خود قرار دهید یا لوگو استفاده کنید نیاز به تجهیزات خاص که در ادامه توضیح میدهیم خواهید داشت.

تجهیزات برگزاری وبینار چیست؟ چه وسایلی باید بخرید؟

شاید تا حدودی با تجهیزات لازم برای برگزاری وبینار در منزل یا محیط کار و شرکت آشنایی داشته باشید اما در این مطلب به طور کامل به تمامی جوانب یک برگزاری وبینار موفق و کاربردی و تجهیزات لازم برای دستیابی به آن پرداخته‌ایم. ضمنا در نظر داشته باشید که منظور از تجهیزات برگزاری وبینار لزوما، تجهیزات سخت افزاری نیست و باید نرم افزارهای مناسب و حرفه‌ای هم در اختیار داشته باشید.

لپ تاپ یا کامپیوتر

طبیعتا یکی از بدیهی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین ابزار و تجهیزات لازم برای برگزاری یک وبینار، لپ تاپ یا کامپیوتر است. شاید در همین ابتدای کار فکر خرید لپ‌تاپ با قیمت سرسام آور شما را نگران کند اما می‌توانید از گوشی موبایل یا تبلت هم کمک بگیرید اما به طور کلی با لپ تاپ یا کامپیوتر راحتی بیشتری دارید. نکته دوم اینکه برای برگزاری وبینار نیاز به سیستم با کانفیگ قدرتمند و مشخصات فنی بالا نیاز ندارید هر چند لپ تاپ‌های قوی‌تر، برای ادیت ویدیوها و طراحی پوستر و … مناسب‌تر هستند.

اینترنت پرسرعت

برای خرید اینترنت پرسرعت حساسیت زیادی به خرج دهید. قطع و وصلی مکرر اینترنت، تأخیر داشتن تصویر و پایین بودن سرعت در به اشتراک گذاری فایل‌ها و سایر موارد که ناشی از کندی اینترنت هستند مخاطب شما را کلافه و عصبانی می‌کند.
براساس محل زندگی خود تحقیق کنید و ببینید کدام‌یک از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، سرویس باکیفیت‌تری ارائه می‌دهند. در گام بعدی حتما از مودم مناسب و با برند شناخته شده استفاده کنید.
در این مورد برحسب تجربه توصیه میکنیم حتما اینترنت گوشی خود را به عنوان اینترنت بکاپ در نظر بگیرید. به محض اینکه اینترنت ثابت شما دچار اختلال شد می‌توانید اینترنت موبایل را جایگزین کنید. معمولا در کشور ما اینترنت همراه سرعت بالاتری نیبت به اینترنت ثابت دارد اما از نظر پایداری اینترنت ثابت جایگاه بهتری دارد.

وب‌کم

بهتر است بینندگان رویداد تصویر شفاف و مناسبی از شما را مشاهده کنند. وبکم‌ها در بازه‌های قیمتی بسیار متنوعی در بازار وجود دارند، براساس نوع رویدادهای آنلاینی که برگزار می‌کنید با هر بودجه‌ای می‌توانید یک وبکم مناسب تهیه کنید. معمولا کیفیت‌های بالاتر از Full HD چندان قابل تشخیص نیستند و بهتر است مبالغ هنگفتی برای خرید وبکم‌های با کیفیت بالاتر نپردازید.

میکروفون

توصیه می‌کنیم برای بالا بردن کیفیت صدا و وضوح آن و حذف نویزهای احتمالی، به فکر خرید میکروفون‌های یقه‌ای یا هدمیک باشید. این میکروفون‌ها نه تنها موقع اجرا مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند بلکه افت کیفیت هم ندارند.
لپ‌تاپ‌های بالارده معمولا میکروفون‌های با کیفیتی دارند. قبل از خرید میکروفون با ابزارهای مختلف می‌توانید کیفیت میکروفون داخلی لپ‌تاپ خود را تست کنید.

سیستم روشنایی

علاوه‌بر وبکم مناسب، کیفیت تصویر شما به نور محیط هم وابسته است. از لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی خانگی استفاده کنید. البته این نکته را هم یادآور شویم که خرید تجهیزات و سیستم روشنایی مناسب تضمین‌کننده کیفیت تصویر شما هنگام برگزاری وبینار نیست و باید به‌خوبی در جای مناسب و با شدت نور کافی تنظیم شوند.
در اکثر مواقع صرفا خرید یک رینگ لایت هم می‌تواند کافی باشد اما می‌توانید تجهیزات حرفه‌ای‌تری تهیه کنید.

ابزارهای ویرایش تصویر، ویدیو و تهیه فایل ارائه

همانطور که در ابتدای صحبت‌ها نیز اشاره کردیم، تجهیزات لازم برای برگزاری وبینار در منزل، به تجهیزات سخت افزاری خلاصه نمی‌شوند و باید یکسری نرم افزارهای حرفه‌ای برای ویرایش تصاویر، ویدیو و حتی تهیه فایل ارائه مناسب هم داشته باشید.
نرم افزارهای ویرایش ویدیو برای کسانی که قصد دارند بعد از اتمام جلسه وبینار، بازپخش آن را در دسترس قرار دهند بسیار کاربردی است.
اگر بخواهید طراحی پاورپوینت را به طراح بسپارید و تهیه ویدیوی بازپخش را به ادیتور بدهید برای هر وبینار هزینه بسیار زیادی باید بپردازید. برای تهیه پاورپوینت به‌راحتی می‌توانید خودتان یک قالب ساده و مناسب طراحی کنید. بهتر است از قالب‌های آماده پاورپوینت استفاده نکنید.
در مورد ویرایش ویدیو هم در ابتدا تنها از امکانات ابتدایی ویرایش ویدیو استفاده خواهید کرد که به‌راحتی با نرم‌افزارهایی مثل پریمیوم یا افترافکت و نرم‌افزارهای ساده‌تر می‌توانید ویرایش ویدیوی رویداد را انجام دهید.

پرده سبز کروماکی

اگر وبینار بسیار مهمی دارید و باید به شکل بسیار حرفه‌ای آماده شوید و یا به طور کلی قصد دارید پس‌زمینه شلوغ و نامنظم خود را محو کرده و به‌جای آن لوگو یا ساختمان شرکت و یا پس‌زمینه انتخابی خودتان را نمایش دهید باید پرده سبز کروماکی خریداری کنید. از طرفی به نرم‌افزارهای مناسب برای نمایش پس زمینه مدنظر بر روی آن هم نیاز دارید.

نرم افزار برای برگزاری وبینار

انتخاب پلتفرم مرحله بسیار مهمی محسوب می‌شود. امکاناتی که پلتفرم‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهند متفاوت است. هزینه برگزاری وبینار در پلتفرم‌های مختلف نیز می‌تواند تعیین‌کننده باشد. مهم‌ترین ویژگی یک پلتفرم ارائه یک سرویس مناسب بدون قطعی و پایدار است.
سرویس اتاق مجازی لحظه‌نگار با امکان ارائه ۱۲ وبکم همزمان فعال بهترین تجربه را برای شما و بینندگان رویداد می‌تواند رقم بزند در این مورد در سایر مطالب توضیحات بیشتری ارائه شده است همچنین می‌توانید از طریق درخواست دمو، خودتان همه ویژگی‌های پلتفرم لحظه‌نگار را بررسی کنید.

کلام آخر

آشنایی با تجهیزات، نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مناسب برای برگزاری وبینار قطعا لازم است و هرچقدر اطلاعات جامع‌تری کسب کنید رویدادهای بهتری را برگزار خواهید کرد اما در نظر داشته باشید که برای شروع بدون تمام این تجهیزات بالا و صرفا با یک لپ‌تاپ و یک اینترنت همراه یا ثابت هم می‌توانید شروع کنید.
در نهایت توصیه می‌کنیم حتما در وبینارهای مختلف شرکت کنید. مشاهده وبینارهای مختلف ایده‌های جدیدی را در ذهن شما ایجاد می‌کند. در قسمت ویترین لحظه‌نگار می‌توانید رویدادهای آنلاین و بازپخش وبینارهای برگزار شده را مشاهده نمایید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار