۶ نکته برای برگزاری یک رویداد سبز

آلودگی‌ هوایی که برای همه ما غیرقابل تحمل شده، تجمع زباله در جای جای طبیعت که همه ما را بارها متاثر کرده، گرم‌ترشدن زمین که دیگر نیازی به اثبات ندارد و بحران‌های محیط زیستی دیگر به حدی رسیده‌اند که هر فردی باید از خودش سوال بپرسد چه نقشی در کمتر شدن این مشکلات دارد؟
اگر برگزارکننده رویداد هستید نقش شما پررنگ‌تر از دیگران است چرا که امروز با پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های بسیاری در پیش‌رو دارید که یک رویداد سازگار با محیط زیست برگزار کنید و دیگران را هم به برگزاری چنین رویدادهایی ترغیب نمایید.
تصور کنید برای برگزاری یک رویداد نیم‌روزه و حضوری با ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده، حدودا ۱۱ تن کربن دی اکسید راهی جو می‌شود! بنابراین اگر برگزارکننده رویداد هستید با هر یک رویداد سبز که برگزار می‌کنید از انتشار چندین تن CO2 جلوگیری می‌کنید.
اگرچه صرف برگزاری رویداد آنلاین و هیبریدی یک اقدام مثبت برای محیط زیست به‌حساب می‌آید اما نکات دیگری هم هستند که رعایت کردن آنها نه‌تنها از کیفیت و تاثیرگذاری رویداد شما کم نمی‌کند بلکه شما و برندتان را در ذهن شرکت‌کنندگان برجسته‌تر می‌کنند.

۱. انتخاب پلتفرم مناسب و سازگار با محیط‌زیست

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، ۵۰ درصد از کسب و کارها درحال تدوین استراتژی برای کاهش ردپای کربنی خود هستند و می‌دانند که باید راهکارهای سبزتری را برای ارائه خدمات خود ارائه نمایند.
اما شرکت‌ها زمانی که به اجرای این استراتژی‌ها می‌رسند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. اینجاست که اهمیت انتخاب یک شریک تجاری مناسب نمایان می‌شود.
بهتر است تا جایی که امکان دارد انجام کارهای تخصصی و اجرایی را به تیم‌های متخصص محول کنید که هم تمرکز تیم خودتان حفظ شود و هم در نهایت خیالتان راحت باشد که حداکثر کیفیت را به‌دست آورده‌اید.
لحظه‌نگار اولین برگزارکننده رویدادهای هیبریدی در ایران است و با تکیه به تجربه و نوآوری‌های فنی و هنری خود این آمادگی را دارد تا در کنار شما به‌عنوان مجری و مشاور برگزاری رویدادهای سبز شما ایفای نقش نماید.

۲. انتخاب سالن مناسب برای رویدادهای حضوری و هیبریدی

در کشورهای پیشرفته سالن‌های استاندارد مدت‌هاست که تغییراتی را در مدیریت انرژی ایجاد کرده‌اند تا امکان برگزاری رویدادهای سبز در آنها فراهم شود. استفاده از پنل‌های خورشیدی به‌شکل گسترده یا محدود یکی از این تدابیر است.
در ایران هم شما این امکان را دارید بخشی از انرژی مورد نیاز مثلا برای فضای باز رویداد را توسط پنل‌های خوردشیدی تامین کنید. مثلا ایستگاه‌های شارژ گوشی با استفاده از انرژی خوردشیدی در ایران هم وجود دارد. شرکت‌هایی هستند که امکان اجاره این ایستگاه‌ها و پنل‌ها را برای مدت‌زمان رویداد شما فراهم کرده‌اند.
البته سالن‌های زیادی در ایران وجود دارند که اگرچه از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نمی‌کنند اما با طراحی مناسب از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کنند این اقدام ارزشمند تا حد زیادی از هزینه‌های آنها کم می‌کند بنابراین می‌توانند با تخفیف بیشتری به برگزارکنندگان رویداد خدمات ارائه کنند.

۳. اهدای هدایای ویژه محیط‌زیستی به شرکت‌کنندگان

چند سال پیش در یک رویداد شرکت کردم که بعد از اتمام رویداد به همه شرکت‌کنندگان یک پاکت داده شد. در این برگه جزئیات درختی که از طرف تک تک شرکت‌کنندگان رویداد در جنگل‌های بلوط کاشته شده بود وجود داشت. بیشتر در این مورد تحقیق کردم و پی بردم یک استارتاپ خلاق این پروژه را در دست دارد که شما می‌توانید هزینه‌های کاشت یک درخت را به‌ آنها بپردازید و این درخت را به عزیزانتان یا همکاران و مهمانانتان هدیه کنید.
بدون‌شک در میان ده‌ها رویدادی که شرکت‌ کردم هیچ هدیه و یادبودی ارزشمندتر از این هدیه دریافت نکردم. البته بهتر بود به‌جای چاپ کاغذ از روش‌های جایگزین استفاده میشد. به هرحال این یک مثال بود از اینکه اگر دغدغه‌های محیط‌زیستی داشته باشید کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید.

۴. عدم استفاده از دعوت‌نامه‌ها و سایر اغلام چاپی و کاغذی

اینکه هرکسی در دنیای امروز از گوشی هوشمند استفاده می‌کند و ردپای او را در سوشال مدیا می‌توان جستجو کرد یک امکان ویژه برای ما فراهم می‌کند که مجبور نیستیم برای ارتباط با او از کاغذ و روش‌های قدیمی استفاده کنیم.
اگرچه این موضوع تاحدی بدیهی به‌نظر می‌رسد اما متاسفانه از این پتانسیل مهم استفاده زیادی نمی‌شود و برخی برگزارکنندگان چنین روش‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسند و فکر می‌کنند حداقل در مورد مهمانان مهم نباید به‌صورت الکترونیکی آنها را به شرکت در رویداد دعوت کرد. این تصور غلط تعدادی زیادی درخت را از بین می‌برد و حجم زیادی زباله به طبیعت وارد می کند.
در محیط رویداد هم لازم نیست به هرکس یک گردن‌آویز بدهید و یا برای دریافت نهار و پذیرایی ژتون بدهید، بلکه می‌توانید با یک بارکد همه این امکانات را در اختیار مهمانان قرار دهید.

۵. پذیرایی سازگار با محیط‌زیست (انتخاب و ارائه منو و نحوه سرو)

در نحوه توزیع موارد غذایی بین مهمانان تغییرات اساسی می‌توان ایجاد کرد که هم از حجم دور ریز غذاها کم کرد و هم هزینه‌های شما را کاهش داد. در رویدادهای حضوری و هیبریدی تا ۱۰ درصد از هزینه‌های رویداد به پذیرایی از مهمانان مربوط می‌شود به‌راحتی با مدیریت بهتر توزیع می‌توانید این هزینه را کاهش دهید و یک قدم بسیار مثبت هم برای محیط‌زیست بردارید.

۶. مدیریت انرژی در رویداد

یک لیست تهیه کنید از اینکه در هر مرحله از رویداد شما چقدر انرژی مصرف می‌شود، منظور میزان آن نیست بلکه انواع مصارفی است که برای انرژی در رویداد شما می‌توان برشمرد.
اگر رویدادتان حضوری باشد فاصله مکانی مهمانان تا لوکیشن رویداد شما تعیین می‌کند که چندنفر باید با هواپیما و چه تعدادی با خودرو و روش‌های دیگر خود را به محل برگزاری می‌رسانند. اگر رویداد در شب برگزار شود طبیعتا تامین روشنایی سالن و فضاهای رویداد انرژی‌بر است. اگر در فصل سرد یا گرم سال رویداد خود را برگزار کنید، انرژی زیادی برای ایجاد دمای مناسب مصرف خواهد شد. درصورتی که تجهیزات فنی رویداد شما قدیمی باشند، مصرف بالاتری نیز دارند.
شما در همه این موارد می‌توانید تجدیدنظر کنید، رویداد هیبریدی و آنلاین روی مورد اول تاثیرگذار است. برگزاری رویدادهای سالانه در فصول معتدل سال و در روز باعث می‌شود تا حد زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری شود. استفاده از نور طبیعی مزایای زیادی برای شما و محیط‌زیست به‌همراه خواهد داشت!

سخن آخر

همه تلاش ما در لحظه‌نگار این است که افزایش تعداد و کیفیت رویدادها هزینه‌های بیشتری را به محیط‌زیست تخریب شده ما تحمیل نکند. اگر در این مورد پیشنهادی دارید بسیار خوشحال خواهیم شد آنرا با ما در میان بگذارید.
توجه به این دغدغه‌ها ضرورت دارد و اصلا یک مورد تشریفاتی و لوکس محسوب نمی‌شود، علاوه‌بر این بهتر است مخاطبان شما از میزان مسئولیت‌پذیری شما آگاه شوند و تعامل بهتری با شما و برندتان برقرار نمایند. در این راه ما در کنار شما خواهیم بود.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار