لحظه‌نگار در خدمت سازمان‌های مردم نهاد؛ برگزاری رویداد چگونه به تامین مالی خیریه‌ها کمک می‌کند؟

سازمان‌های مردم نهاد یا NGO ها که در ایران با نام «سمن» نیز شناخته می‌شوند، یکی از نقاط درخشان جهان مدرن هستند. سابقه این سازمان‌ها به بیش‌از دو قرن می‌رسد. مثلا سازمان صلیب سرخ جهانی در سال ۱۸۶۴ تاسیس شد و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش آن‌را در بهبود زندگی انسان‌ها در سراسر جهان نادیده بگیرد.
ویژگی مهم این سازمان‌ها، غیرانتفاعی بودنشان است یعنی هیچ‌گونه منافع و درآمدی را برای اعضا و موسسان درنظر نمی‌گیرند و تمام منابع مالی خود را در راستای اهداف خود هزینه می‌کنند، بنابراین مهم است که این سازمان‌ها بتوانند درآمدزایی داشته باشند تا بتوانند پروژه‌های خود را به پیش ببرند در این مسیر لحظه‌نگار سال‌هاست که با این سازمان‌ها همراه بوده است.
در ادامه کمی در مورد جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در ایران و جهان صحبت می‌کنیم تا ضرورت و اهمیت آنها را بهتر درک کنیم و در نهایت بیان می‌کنیم که برگزاری لایواستریم چطور می‌تواند به آنها کمک کند و ما چه کارهایی انجام می‌دهیم.

جایگاه NGO ها در ایران و جهان

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد هرچقدر یک کشور پیشرفته‌تر باشد و ساختار سیاسی دموکرات‌تری داشته باشد، تعداد بیشتری سازمان مردم نهاد دارد و درصد بیشتری از جمعیت با این سازمان‌ها همکاری می‌کنند.
در آمریکا در حال حاضر بیش از ۲ میلیون سازمان مردم‌نهاد وجود دارد و نفوذ این سازمان در میان مردم بسیار بالاست به‌طوری که به طور میانگین هر آمریکایی بزرگسال از ۴/۵ سازمان و خیریه غیرانتفاعی حمایت می‌کند. در کل جمعیت هم حدودا ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها در فعالیت‌های این سازمان‌ها به‌نوعی مشارکت دارند.

در ایران تاکنون ۲۳۰۰۰ سازمان غیرانتفاعی تشکیل شده که عمده آنها خیریه هستند و درصد نفوذ آنها بین مردم بسیار پایین است. هرچند این روند به سرعت درحال تغییر است.

روش‌های درآمدزایی سمن‌ها

این سازمان‌ها عموما نباید بودجه‌ای از دولت دریافت کنند هرچند دریافت بعضی کمک‌ها از جانب دولت و نهادهای حاکمیتی می‌تواند انجام شود و مرسوم هم هست.
عمدتا راه‌های درآمدزایی این سازمان‌ها وابسته به مردم و اعضای سازمان است. دریافت حق عضویت سالانه، کمک‌های مردمی و در مورد سازمان‌های بزرگ دریافت وام و پول از سازمان‌های بزرگ بین‌المللی عمده‌ترین راه‌های درآمدی این سازمان‌ها هستند.
از زمانی که جهان درگیر کرونا شد بیشترین این سازمان‌ها سعی کردند در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال فعالیت کنند و از همین مسیر هم تامین مالی انجام دهند، در ایران هم ۵۲ درصد از این سازمان‌ها همین مسیر را در پیش گرفتند و سعی کردند و روش‌های درآمدزایی خود تنوع بیشتری را ایجاد نمایند. Fundraising در فضای مجازی یکی از روش‌های مهم درآمدزایی سازمان‌های غیرانتفاعی مدرن است.

لحظه‌نگار چه کمکی به تامین مالی NGO ها می‌کند؟

برگزاری رویداد همیشه یکی از کارهای روتین خیریه‌ها بوده و هست و رویدادهای لایو هم در همین مسیر قرار دارند. ایجاد ارتباط با اعضا و مردم عادی، برگزاری جلسات هیئت امنا و موسسین و در نهایت جذب سرمایه مواردی هستند که در رویدادهای لایو می‌توانند محقق شوند.
لحظه‌نگار از همان ابتدای تاسیس در راستای مسئولیت اجتماعی خود، کلیه خدمات به خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را رایگان اعلام کرد و تا امروز تعداد زیادی از سازمان‌ها از خدمات رایگان ما بهره برده‌اند و امیدواریم این تعداد روز به روز بیشتر شود. چنانچه شما هم خدمات عام‌المنفعه ارائه می‌دهید به ما پیام دهید افتخار همراهی‌تان به به لحظه‌نگار بدهید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار