بازاریابی محتوایی چه نقشی در رویدادهای موفق دارد؟

موفقیت در یک رویداد فقط به برنامه‌ریزی مناسب و نحوه اجرای آن بستگی ندارد. در یک رویداد موفق ارتباط شرکت‌کنندگان از قبل از برگزاری رویداد شروع می‌شود و تا بعد از ادامه خواهد داشت. چندتا رویداد را می‌شناسید که این نکته مهم را رعایت کرده باشد؟
هرچند کارهای اجرایی برگزاری رویداد زمان و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد، اما روش‌هایی وجود دارد که بتوانید با مشارکت دیگران، منابع خود را به‌شکل بهتر و موثرتری تقسیم کنید.
بازاریابی محتوایی در مجموع نسبت به سایر روش‌ها بازدهی بیشتر و نرخ بازگشت بالاتری دارد البته اگر به‌صورت مداوم انجام شود.
در سلسله مطالبی که در مورد بازاریابی محتوایی رویداد ارائه می‌کنیم به همه انواع محتوا خواهیم پرداخت، محتوای متنی، تصاویر و ویدیوها انواع محتوایی هستند که نکاتی را در مورد آنها بیان خواهیم کرد اما در این مطلب تمرکز ما روی محتوای متنی است که من معتقدم بیشترین اهمیت را دارد.

محتوای متنی پیش از رویداد

دقت کنید اولین مواجهه مخاطب با شما در این مرحله است بنابراین بیشترین حساسیت را در مورد محتوای متنی این مرحله داشته باشید.

محتوای متنی لندینگ‌

اولین مواجه کاربر برای شرکت در رویداد بعد از مشاهده تبلیغ یا رپورتاژ، محتوای صفحه فرود رویداد یا لندینگ است. اگرچه در رویدادهای مختلف با فرمت‌های متفاوتی روبرو هستیم اما نکاتی که در ادامه آمده‌اند برای تمامی رویدادها کاربرد دارند:

  • لینک ثبت‌نام در رویداد یا خرید بلیت را در بالاترین قسمت لندینگ سمت راست یا چپ توضیحات قرار دهید. کاربرانی هستند که مایل نیستند تمام توضیحات لندینگ را مطالعه کنند و سریعا قصد دارند در رویداد ثبت‌نام کنند.
  • در ابتدای توضیحات هدف خودتان از برگزاری رویداد و ارزشی که برای شرکت‌کننده خلق می‌کنید را به‌صورت شفاف بیان کنید.
  • از نوشتن توضیحات اضافه خودداری کنید و تاحد امکان کوتاه و مختصر بنویسید. تعداد کلمات شما بهتر است در محدوده ۳۰۰ تا ۶۰۰ کلمه باشد.
  • کنداکتور یا ترتیب برنامه‌های رویداد باید در لندینگ شما قابل مشاهده باشد و سعی کنید به این برنامه پایبند باشید و در حین رویداد تغییری در آن ایجاد نکنید.

دعوت‌نامه برای مهمانان

برای دعوت از مهمانان ویژه بهتر است دعوت‌نامه اختصاصی برای هرکدام تهیه کنید. ترجیحا دعوت‌نامه را برای آنها ایمیل کنید تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم رویداد شما آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کند.
متن دعوت‌نامه‌ها ترجیحا باتوجه به سمت شغلی و توانایی‌های هر فرد شخصی‌سازی شود و یک متن را برای همه ارسال نکنید. این حس باید در مخاطب ایجاد شود که حضورش در رویداد شما مفید خواهد بود و به دستاوردهای رویداد اضافه می‌کند. دوستانه بودن یا رسمی بودن لحن دعوت‌نامه هم کاملا به شناخت شما از مخاطبتان بستگی دارد، برای مدیرعامل یک شرکت استارتاپی که شما را می‌شناسد، لحن دوستانه و صمیمانه مناسب‌تر است اما در مورد یک مقام رسمی دولتی که ارتباطی هم تا پیش از این با اون نداشته‌اید بهتر است از لحن رسمی بهره ببرید.

ایمیل مارکتینگ

برای سرنخ‌ها یا لیدهایی که اطلاعات آنها را از رویدادهای قبلی در اختیار دارید، ایمیل و پیامک ارسال کنید و آنها را از تاریخ و مشخصات رویداد جدید مطلع سازید.
متن ایمیل ارسالی بسیار مهم است. در ایمیل به موضوع رویداد، تاریخ و سخنرانان رویداد اشاره کنید اما تمرکز متن شما بر روی ارزشی باشد که رویداد شما در پی خلق آن است.
در ایمیل خود یک پیشنهاد جذاب داشته باشید تا مخاطب را بیشتر درگیر کند. این پیشنهاد می‌تواند یک تخفیف هم باشد اما می‌شود خلاقیت بیشتری داشت، مثلا اگر رویداد شما در مورد دیجیتال‌مارکتینگ است یک ویدیو یا یک کتاب خوب به ایمیل خود پیوست نمایید.
و باز هم در مورد لحن نوشتار خود فکر کنید و سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که بیشترین ارتباط را با مخاطب داشته باشد و با روح برند شما ناسازگار نباشد.

پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی

قبل از هرچیز باید بگویم که من اصلا ارسال پیامک انبوه (mass) تبلیغاتی را مفید نمی‌دانم. اما به شکل هدفمند می‌توانید پیام‌هایی را ارسال کنید، برای افرادی که به‌نوعی مخاطب هدف شما هستند و یا قبلا در رویداد شما یا رویدادهای مشابه شرکت کرده‌اند.
انواع دیگر پیامک‌ها شامل تایید ثبت‌نام کاربر، یادآوری برای شرکت در رویداد، ارسال آدرس و لینک شرکت در رویداد می‌شود که در این موارد هم باید محتوای متنی مناسب تهیه کنید.
در تمام این پیامک‌ها از لحنی که در لندینگ و ایمیل استفاده کردید بهره ببرید هرچند مختصر نویسی را باید رعایت کنید.
یک روش موثر در ساده‌نویسی و مختصرنویسی این است که متن اولیه‌ای که نوشتید را حداقل سه‌بار بازنویسی کنید و هر بار سعی کنید واژه‌های اضافه را حذف نمایید و از خود بپرسید آیا راهی هست که منظور خود را با واژه‌های کمتری منتقل کنید یا خیر.
یک نکته بسیار مهم: هرگز از روش‌های عجیب و غریب برای جلب توجه در متن پیامک خود استفاده نکنید، این روش‌ها اگرچه هرگز مفید نبوده‌اند امروز بیشتر از قبل باعث ایجاد تنفر در مخاطب می‌شوند.

محتوای متنی مورد استفاده در رویداد

چه رویداد شما آنلاین باشد چه حضوری یا هیبریدی در بخش‌های مختلفی از کلمات بهره می‌برید. مثل بخش خوش‌آمدگویی، محتوایی که روی گردن‌آویز حضار است، محتوای اسلایدهای سخنرانان و بسیاری از بخش های دیگر. در تمام این قسمت‌ها دقت کنید و از هیچ کلمه‌ای ساده گذر نکنید.
در مورد تمام این بخش‌ها می ‌توانید نمونه‌های استانداردی را در فضای اینترنت پیدا کنید و از آنها ایده بگیرید. در ادامه مهم‌ترین بخش‌هایی از رویداد که باید برای آنها محتوای متنی آماده شود را بیان می‌کنیم.

محتوای ارائه‌های سخنرانان

اولین نکته این است که اجازه ندهید هر سخنرانی با اسلایدهای خود انبوهی از کلمات شلوغ و پشت‌سر هم را به سمت چشمان شرکت‌کنندگان پرتاب کند. روی محتوای ارائه‌ها نظارت داشته باشید ترجیحا یک دستورالعمل (guidline) در اختیار سخنرانان قرار دهید تا در این چهارچوب محتوای خود را آماده کنند.
متناسب با تم رنگی رویداد و طراحی‌های بخش‌های مختلف یک قالب استاندارد پاورپوینت تهیه کنید و همه ارائه‌ها را در این قالب قرار دهید تا نظم و هماهنگی صحنه رویداد از بین نرود.
تعداد کلمات هر اسلاید باید محدود باشد و در هر ارائه حتما از محتوای گرافیکی و جدول و نمودار استفاده شده باشد.

محتوای هدایا و یادبودهای شرکت‌کنندگان

در بسیاری از رویدادها در هنگام خروج شرکت‌کنندگان یک‌ بروشور و هدیه به‌آنها اهدا می‌شود و یا حداقل به مهمانان ویژه و سخنرانان چنین مواردی ممکن است داده شود.
توصیه ما این است که ترجیحا از کاغذ کمتری در رویداد خود استفاده کنید و اگر چیزی هست که قصد دارید به شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنید، توسط یک QR-code آنها را به سایت و لندینگ خود منتقل کنید.

نظرسنجی و پرسش و پاسخ

این مورد تنها در رویدادهای هیبریدی و حضوری مطرح است. در گذشته در هنگام ورود شرکت‌کنندگان به سالن بروشورهایی برای مشاهده کنداکتور برنامه به آنها داده می‌شود و اگر پذیرایی در کار بود باید کوپون‌های غذا هم بین آنها توزیع می‌شد، اما امروزه همه اینها از طریق گوشس‌های هوشمند در دسترس است. می‌توانید روی صندلی‌ها روی میزها بارکد الکترونیکی را چاپ کنید تا با اسکن این بارکد شرکت‌کنندگان بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد رویداد کسب کنند و پرسش‌های خود را در بخش پرسش و پاسخ رویداد ارسال نمایند تا در ادامه در اختیار سخنرانان قرار گیرد. ابزارهای زیادی برای اینکار وجود دارند هم برای نظرسنجی و هم برای پرسش و پاسخ که می‌توانید در سایت خود پیاده‌سازی نمایید و به‌شکل سنتی نظرسنجی و پرسش و پاسخ را انجام ندهید یا برگه‌ای بین شرکت‌کنندگان پخش‌ نکنید تا سوالات خود را روی آن یادداشت کنند!

محتوای متنی بعد از رویداد

ارتباط خود را با شرکت‌کنندگان رویداد خود به‌هیچ وجه قطع نکنید. سعی کنید آنها را در خبرنامه ایمیلی خود عضو کنید و هرماه برای آنها ایمیل ارسال کنید و در مورد موضوع رویداد اطلاعات جدید و مفیدی را در اختیار آنها قرار دهید.
ایجاد بلاگ و بروزرسانی مداوم آن هم باعث ایجاد ارتباط با مخاطبان می‌شود و هم سئوی سایت شما را بهبود می‌دهد و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد چراکه برای رویدادهای آینده با هزینه کمتری می‌توانید ظرفیت رویداد خود را تکمیل کنید.

در مطالب بعدی به نکات بسیار مهمی در رابطه با سایر انواع محتوا خواهیم پرداخت. در هر مورد اگر سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق پشتیبانی سوال خود را مطرح نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم. همچنین اگر در آینده قصد برگزاری رویداد دارید باعث افتخار ما خواهد بود تا در مورد تمام جوانب رویدادتان با شما به گفت و گو بنشینیم.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار