بروزرسانی بزرگ پلتفرم اتاق مجازی لحظه‌نگار: بیگ‌بلوباتن

بسیاری از ما به واسطه شرایط امروز کشور و جهان حداقل برای یک‌بار هم که شده از یک نرم‌افزار برگزاری وبینار استفاده کرده‌ایم و احتمالا از سهولت استفاده و اینکه درگیر ترافیک و رفت و آمد نشدیم لذت برده‌ایم.
اما در پس این راحتی و لذت بهره‌مندی از تکنولوژی، دنیایی از چالش و پیچیدگی برای تیم‌های فنی نهفته است. همه ما قدردان زحمات کادر درمان جهان هستیم اما واقعا راه‌حل‌هایی که شرکت‌های مشابه لحظه‌نگار برای رویدادهای مجازی ارایه داده‌اند، در این دو سال چقدر از ابتلا به کرونا کم کرده؟
ما در لحظه‌نگار به خود میبالیم بابت تاثیرات مثبتی که بر زندگی و نحوه کارکردن افراد گذاشته‌ایم و متعهدیم همواره به بهبود سرویس‌ها و خدمات خود بپردازیم و خدماتی شایسته مردم عزیزمان ارایه کنیم.
سرویس اتاق مجازی یا وبینار لحظه‌نگار از ابتدای کرونا ارائه شد و در کنار سرویس پخش زنده، توانستیم یک راه حل جامع برای برگزاری رویدادهای مجازی ارایه کنیم. هسته اصلی این سرویس نرم افزار BigBlueButton است که شخصی‌سازی های گسترده‌ای برای بهبود عملکرد آن توسط تیم فنی لحظه‌نگار اعمال شده است. به‌تازگی جدیدترین آپدیت این سرویس ارایه شده است و در این مطلب به صورت کامل تغییرات بروزرسانی جدید سرویس ویدیوکنفرانس و وبینار لحظه‌نگار را بررسی خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مهم‌ترین تغییرات در بروزرسانی اتاق مجازی(وبینار) لحظه‌نگار

در این نسخه همه امکانات جدیدترین نسخه پایدار بیگ بلوباتن (۲٫۳) و نسخه در حال توسعه (۲٫۴) آن اضافه شده است به همراه امکاناتی که براساس نیازهای کاربران توسط تیم فنی لحظه‌نگار توسعه داده شده اند.
مجموع تغییرات ایجاد شده در نرم‌افزار باعث می‌شود در سه بخش مهم شاهد بهبود عملکرد باشیم؛ سهولت استفاده(Usability)، جذابیت یا Engagement و کارایی(Performance & Scalability) سه بخشی هستند که تحولات چشمگیری در آنها ایجاد شده.
در ادامه به جزئیات قابلیت‌هایی که باعث این تحولات شده اند می‌پردازیم.

افزایش سهولت استفاده(Usability)

  • جابه جایی اتوماتیک دوربین براساس فایل ارایه(براساس اینکه فایل ارایه راست یا چپ تصویر باشد، جهت دوربین تنظیم می‌شود.)
  • اضافه شدن آواتار برای کاربران
  • ارسال notification برای بالابردن دست و تایید مهمان در حال انتظار: مدیر اتاق یا ارائه‌دهنده علاوه بر نوتیفیکیشن‌هایی که قبلا دریافت می‌کرد، برای «بلند کردن دست» و «انتظار کاربران برای ورود به اتاق» نیز، نوتیفیکیشن دریافت می‌نماید.
    مدرس می‌تواند با کلیک روی آواتار کاربری که دست خود را بلند کرده است، دست او را پایین بیاورد و با یک گزینه این عمل را روی همه کاربرانی که دست بلند کرده‌اند، انجام دهد.
  • اشتراک‌گذاری صفحه نمایش کاربر در Chrome می‌تواند صدا را نیز به اشتراک بگذارد.
  • نوتیفیکیشن‌ها در هنگام صحبت کردن Mute می‌شوند.
  • قابلیت تعویض ورودی میکروفون و خروجی صدا
  • اضافه شدن آیکون نشان‌دهنده وضعیت اتصال اینترنت کاربر: کاربران از طریق این گزینه در هر لحظه از پایدار بودن وضعیت اینترنت خود مطلع می‌شوند، ضمنا این گزینه قابل کلیک است و با کلیک روی آن می‌توانید وبکم و اشتراک صفحه نمایش خود را غیر فعال کید تا پهنای باند(Bandwidth) کمتری استفاده شود.
    همچنین مدرس می‌تواند وضعیت اینترنت همه کاربران را مشاهده کند و زمانی که فردی از کیفیت پایین صدا و تصویر گلایه می‌کند به‌سادگی مشخص می‌شود مشکل از اینترنت مدرس است یا کاربر.
  • تشخیص پیام مدرس و کاربران عادی، بسیار ساده‌تر است.
  • زمانی که میکروفون شما Mute است و صحبت می‌کنید، نرم‌افزار از طریق نمایش نوتیفیکیشن به شما تذکر می‌دهد که Mute هستید.

دستیابی به Engagement بالاتر و توسعه ابزارهای کاربردی برای جذب کاربران

اعمال تغییرات گسترده در نظرسنجی

  • ایجاد نظرسنجی و ویرایش گزینه‌های آن ساده‌تر از قبل شده است.
  • نظرسنجی هوشمند در قسمت Toolbar نیز به همراه گزینه‌های آن نمایش داده می‌شود و نتیجه آن نیز در قسمت چت ظاهر می‌شود.
  • مدرس می‌تواند رای‌گیری یا نظرسنجی به صورت ناشناس برگزار کند، در این حالت نظر و رای کاربران برای مدرس نیز قابل مشاهده نخواهد بود.
  • کاربران علاوه بر انتخاب گزینه مورد نظر خود، نظر خود را می‌توانند در قالب یک Text Box تایپ نمایند.

دسترسی کاربران به WhiteBoard

در این نسخه علاوه بر اینکه می‌توانید برای همه کاربران اجازه دسترسی به whiteboard را ایجاد نمایید، این دسترسی برای یک کاربر مشخص نیز ایجاد می‌شود و در این حالت در کنار آیکون whiteboard یه عدد نمایش داده می‌شود و تعداد افرادی که دسترسی به تخته را دارند را نشان می‌دهد.

انتخاب تصادفی (Random) کاربران

مدرس با انتخاب این گزینه، انتخاب تصادفی کاربر را به نرم افزار می سپارد! بعد از کلیک مدرس برای کاربران و مدرس یک انیمیشن کوتاه نمایش داده میشود و سپس فرد انتخاب شده مشخص میگردد و امکان تکرار این روند نیز وجود دارد.

آپلود فایل های ارایه در Background

در این نسخه آپلود فایل های ارایه کاربران در Background انجام میشود، در واقع در نسخه های قبلی زمانی که مدرس تعدادی فایل را برای آپلود انتخاب میکرد تا زمان اتمام آپلود فایل ها، مدرس در همین صفحه حضور داشت و امکان ارایه و سخنرانی را نداشت اما در نسخه جدید مدرس بعد از انتخاب فایل ها از این قسمت خارج شده و در صفحه اصلی اتاق مجازی به ارایه خود میپردازد و در بکگراند فایل ها بارگزاری میشوند این گزینه به خصوص برای اشتراک گذاری فایل های با حجم بالا بسیار کاربردی است.
این موارد باعث خواهند شد روند وبینارها و تدریس ها شکل بهتری داشته باشد و میزان رضایت کاربران افزایش یابد.

تغییر و Blur کردن پس زمینه تصویر وبکم

در این نسخه کاربران می‌توانند از بین چندین تصویر پیش‌فرض، برای بک‌گراند تصویر وبکم خود یک گزینه را انتخاب کنند و همچنین توانایی محو کردن یا Blur کردن پس‌زمینه نیز موجود است.
این قابلیت برای افرادی که در اداره یا یک محیط شلوغ قصد دارند وبکم خود را به اشتراک بگذارند، بسیار مفید و کاربردی است.

بهبود عملکرد سرویس و قابلیت مقیاس پذیری(Performance & Scalability)

  • بهبود عملکرد توالی پیوستن کاربران به اتاق
  • پشتیبانی از چندین پردازش Nodejs برای پشتیبانی از تعداد کاربران بیشتر از ۱۰۰ نفر
  • بهبود عملکرد Whiteboard

داشبورد یادگیری(Learning Dashboard)

در این نسخه یکی از مهم‌ترین تغییرات، جمع‌آوری و تجزیه تمام دیتاهای کاربران نرم‌افزار است، این اطلاعات برای اندازه‌گیری میزان یادگیری و مشارکت کاربران بسیار مفید است.
پارامترهایی که سیستم جدید برای امتیازدهی به مشارکت و یادگیری کاربران، استفاده می‌کند عبارتنداز:

  • نمایش ساعت ورود کاربر به اتاق
  • مجموع مدت‌زمان حضور کاربر در اتاق
  • مدت‌زمان صحبت کردن کاربر
  • مدت‌زمانی که کاربر وبکم خود را روشن کرده و به اشتراک گذاشته است.
  • تعداد پیام‌هایی که کاربر ارسال کرده به همراه تعداد ایموجی استفاده شده و تعداد دفعاتی که کاربر دست خود را بالا برده است.
  • وضعیت فعلی آنلاین یا آفلاین بودن کاربر
  • واکنش‌های کاربر به نظرسنجی‌های کلاس
  • مدرس می‌تواند پاسخ هرکدام از کاربران به سوالات مطرح شده را مشاهده نماید و از این طریق میزان یادگیری افراد مشخص خواهد شد.

بر اساس این پارامترها، سیستم به صورت اتوماتیک یک امتیاز به نام Activity Score برای هر کاربر ثبت می‌کند.
در مورد نمایش پاسخ کاربران به نظرسنجی، توجه داشته باشید در صورتی که نظرسنجی به صورت ناشناس برگزار شده باشد، پاسخ‌های کاربران در این قسمت نمایش داده نمی‌شود.
علاوه‌بر این داشبورد هر ده ثانیه یک‌بار آپدیت می‌شود تا مدرس براساس جدیدترین اطلاعات بتواند تصمیم‌گیری نماید.

جمع بندی

به طورکلی امکاناتی که به سیستم اتاق مجازی یا ویدیوکنفراس و وبینار لحظه‌نگار اضافه شده است، براساس نیازها و بازخوردهای دریافتی از کاربران بوده است و سعی شده اضافه‌شدن این قابلیت‌ها به هیچ عنوان منجر به پیچیدگی و سختی استفاده از پلتفرم نشود.
اگر تاکنون از پلتفرم اتاق مجازی لحظه‌نگار استفاده نکرده‌اید توصیه می‌کنیم همین امروز اشتراک رایگان خود را فعال کنید و در عمل تمام قابلیت‌های بیان شده را مشاهده نمایید.

برای رویداد بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان لحظه‌نگار